Living conditions for persons with developmental disabilities and Sami background

Header image Photo: MostPhotos

The main purpose for this study is to gather information about people with developmental disability and Sami background have the same living condition as people with disabilities in general, and as the general population?

Researchers from the Arctic Centre of Welfare- and Disability Research (ACWDR) and department of Social Education at UiT, The Arctic University of Norway, are doing a study of living conditions for persons with developmental disabilities and Sami background. The Norwegian Directorate for Children, Youth and Family Affairs (Bufdir) and the Nordic Centre for Welfare and Social Issues (NVC) are financially responsible for the project.

The main purpose for this study is to gather information about people with developmental disability and Sami background have the same living condition as people with disabilities in general, and as the general population? Do they experience specific challenges related to their participation in society?

In this project we study the living conditions for people with developmental disabilities and sami background. All ten Sami administrative municipalities are included in the study. Focus are on the central living condition variables such as school, education and employment, housing and economics, health and social networks, and participation (leisure, culture, organizational activity, democratic participating) physical and virtual (social media), quality of life/satisfaction and experience with discrimination. Since the purpose of this project is to compare individuals with developmental disabilities with and without Sami background, we use background variables that raises questions about the use of the Sami language and participating in Sami culture.

Start: august 01. 2016
End: oktober 30. 2017
Unit: Department of Social Education

Project categories: Anvendt forskning
Academic disciplines: Samfunnsvitenskap
Keywords: Livskvalitet / Levekår / Personer med utviklingshemming




Funding:

Barne-, ungdoms og familiedirektoratet (Bufdir)


Participants:

Hege Kristin Gjertsen
Marit Ruth Rustad
Leif Svein Lysvik
Ingrid Fylling
Gunn Elin Fedreheim
Line Melbøe


Results:

  1. Likeverd: same og funksjonshemmet (Article in business/trade/industry journal)
  2. Demokratisk deltakelse blant mennesker i en dobbel minoritetssituasjon som same og funksjonshemmet. (Academic article)
  3. Samer med funskjonsnedsettelse (Popular scientific lecture)
  4. Kartlegging av levekårene til personer med utviklingshemming i samiske områder (Report)
  5. Personer med utviklingshemming har dårligere levekår enn andre! (Feature article)
  6. Culturalisation, Homogenisation, Assimilation? Intersectional perspectives on life stories of Sami people with Disabilities (Academic lecture)
  7. Disparate Histories or Similar Trajectories? Disability state welfare systems for Indigenous Australians and the Sami of Norway (Academic lecture)
  8. Kartlegging av levekårene til personer med utviklingshemming i samiske områder. (Academic lecture)
  9. Situasjonen til samer med funksjonsnedsettelse(r). (Academic lecture)
  10. Erfaringer med brukermedvirkning i en undersøkelse av levekårssituasjonen til mennesker med utviklingshemming i samiske områder. (Academic lecture)
  11. Erfaring med brukermedvirkning i forskningsprosjekt om levekårene til mennesker med utviklingshemming i samiske områder. (Academic lecture)
  12. Erfaringer med brukermedvirkning i en undersøkelse av levekårene til personer med utviklingshemming i samiske områder (Lecture)
  13. The living conditions of Sami people with intellectual disabilities in Norway (Academic lecture)
  14. "Kartlegging av levekår til personer med utviklingshemming i samiske områder" Presentasjon og diskusjon av funn. (Lecture)
  15. The living conditions of Sami people with intellectual disabilities in Norway (Lecture)
  16. Et folk uten diagnoser (Interview)
  17. Store forskjeller mellom samer og andre. (Interview)
  18. Skal menneskerettighetene til mennesker med utviklingshemming bedres må deres kunnskap komme frem! (Feature article)
  19. Cultural sensitivity and barriers: Sami people with disabilities facing the welfare system (Academic article)
  20. Levekårene til personer med utviklingshemming i samiske områder. (Lecture)
  21. Role of the “differently-abled” researcher: Challenges and solutions in inclusive research (Academic article)
  22. Can we talk about inclusive reseacrh in quantitative studies? (Academic lecture)
  23. Identity construction of Sami people with disabilities (Academic article)
  24. Møtet med velferdstjenestene (Academic lecture)
  25. Samer får ikke likeverdige tjenester (Interview)
  26. Markering av verdens-dagen for psykisk helse i Karasjok (Interview)
  27. Markering av verdens-dagen for psykisk helse i Karasjok (Interview)
  28. Mental health among Sami people with intellectual disability (Academic article)
  29. Måtte søke om å bli samboere. Kommunen sa nei tre ganger. (Interview)
  30. Hva skal til for at vi skal leve som andre? Levekårsundersøkelse blant personer med utviklingshemning i samiske områder (Lecture)
  31. Situation of Sami women with disabilities in Norway (Lecture)
  32. People with intellectual disability as respondents in studies on living conditions (Academic lecture)
  33. Å forske sammen i kvantitativ forskning (Academic chapter/article/Conference paper)
  34. Medforksningskurs for personer med nedsatt funksjonsevne (Popular scientific lecture)
  35. People with intellectual disabilities can speak for themselves! a methodological discussion of using people with mild and moderate intellectual disabilities as participants in living conditions studies (Academic article)
  36. Inkluderende og bærekraftig utdanning for alle, også for elever med funksjonsnedsettelser og samiske bakgrunn (Lecture)
  37. Hate speech targeting Sami people with disabilities (Academic lecture)
  38. Hate speech targeting Sami people with disabilites (Academic chapter/article/Conference paper)
  39. Selvbestemmelse for personer med utviklingshemming: Kan kjønn og alder forklare noe av variasjonen? (Academic article)
  40. Intervjufunn - Meningen med arbeid for mennesker med utviklingshemming eller nedsatt arbeidsevne. (Academic lecture)
  41. Disability equality in the Sámi population in Norway (Academic lecture)