Drama, teater, demokrati

Header image Drama, te

Drama – Teater – Demokrati er et nasjonalt forskningsprosjekt (paraplyprosjekt) basert på hovedproblemstillingen: «Hvordan bidrar drama- og teater til å danne det demokratiske mennesket, i møtet mellom verk, hendelse og arbeidsform?»

Prosjektet er sammensatt av UHR-sektorens ulike forskningsmiljø for drama og teater, og realiseres gjennom en rekke delprosjekter, som anvender tradisjonelle vitenskapelige forskningsprosjekter, kunstnerisk forskning og pedagogisk utviklingsarbeid. Kunst, forskning og pedagogikk er likeverdige kunnskapsarenaer med forskjellige vitensformer. Ambisjonen om å belyse drama/teater på tvers av institusjonelle grenser er et innovativt grep som utgjør et paradigmeskift på tvers av kultur og utdanning. Et samlet kompetansemiljø innen drama og teater anser dette som nødvendig for å belyse og verdsette teaterets egenart.

Demokrati er mer enn et politisk statsprinsipp eller en liste over menneskerettigheter. Et reelt demokrati måles, med filosofen John Deweys ord, på hverdagsmenneskets mulighet til innflytelse og ansvar i sine gitte omstendigheter, og må gjenskapes og vedlikeholdes hver dag, i ordinære og transparente livspraksiser. Det vi kaller demokrati består ikke nødvendigvis av innbyggere med demokratisk kompetanse og forståelse. 22. juli 2011 lærte vi noe om dette. I Norge har det politiske landskap, på tvers av partigrensene, stor respekt for og kunnskap om demokratiet. Det feires blant annet i 2014 gjennom Grunnlovsjubileet. Men i det samme politiske landsskapet hersker det stor uvitenhet og liten interesse for kulturspråkenes potensial når det gjelder demokratiske prosesser og demokratisk danning. Særlig kommer dette til uttrykk for dramafaget utdanningspolitisk, og for teateret kulturpolitisk.

Drama og teater er en kollektiv og kulturspråklig praksis som tilbyr en uttrykksarena, samhandling, interaksjon og en estetisk potent, kritisk kommunikasjonsform. Som aktører og publikum deltar vi i en demokratisk prosess med ytringer, dialog og forhandling av mening, på linje med andre språklige praksiser som har høyere status i utdanning og kultur. Prosjektet ønsker å belyse kritisk hvordan drama og teater, på særskilt vis, som kulturspråk, kan konkret bearbeide, uttrykke og forstå demokratiske temaer og spørsmålstillinger. 

Hovedprosjektets overordnede tema «demokrati» tar også utgangspunkt i internasjonale forskningsresultater, for eksempel det EU-finansierte forskningsprosjektet DICE, med deltakelse fra 12 land, deriblant Norge. DICE er basert på ca. 4500 respondenter i aldersgruppen 13-16 år og gjennomført innenfor et kvantitativt forskningsdesign med forskningsgruppe og kontrollgruppe. Det måler effekten av educational drama and theatre på 5 av EUs nøkkelkompetanser for livslang læring, bl.a. «Interpersonal, intercultural and social competences, civic competence». Prosjektets funn viser signifikans for alle 5 kompetanseområdene mht. økt kompetanse hos deltakerne i forskningsgruppen, sammenlignet med kontrollgruppen (http://www.dramanetwork.eu/).

Demokrati er et viktig tema i den norske grunnskolen (NOU 2011: 20 Ungdom, makt og medvirkning) og i følge opplæringsloven har skolen som institusjon et demokratisk samfunnsoppdrag (LOV-2013-06-21-98, § 1-1). Prosjektet vil bidra til økt kunnskap og kompetanse i forhold til dette samfunnsoppdraget. I tillegg undersøker prosjektet fem andre områder: Marginalitet, helse, for og med små barn, stedsspesifikt teater og kunstnerisk forskning.


Det nasjonale forskningsprosjektet Drama, teater og demokrati (2014-2017) er nå ferdig. Et felles mål har vært å undersøke hvordan drama og teater behandler demokratiske  tematikker og spørsmålsstillinger, og ikke minst undersøke hvordan drama- og teaterpraksiser kan bidra til en demokratisk kultur i møter mellom mennesker, ytringsprosesser, arbeidsformer og verk. Prosjektet har resultert i to antologier:

D-T-D, Antologi I: I barnehage, skole, museum og høyere utdanning. Boken har 17 kapitler som gir innsyn i og tilbyr nye perspektiver på dramapedagogikkens muligheter og utfordringer i forskjellige undervisningskontekster med utgangspunkt i begrepet demokrati. Bidragene fra undervisning og utdanning for barnehagen presenterer prosjekter som utforsker det å skape teater for og med barn, interaktivt barneteater og dramapedagogikkens muligheter i barnehagen. Prosjektene knyttet til grunnskolen undersøker prosessdramaets muligheter til å utvikle demokratisk kompetanse, den dramatiske dialogen og drama brukt i museumsformidling. Boken gir et innblikk i hvordan dramatiske arbeidsmåter og læringsformer kan bidra til utvikling av barn og unges demokratiske kompetanse.

 

D-T-D, Antologi II: I kultur og samfunn. Boken har 17 kapitler som gir innsyn i teaterkultur ut over undervisningskonteksten; arbeid med marginaliseringsprosesser og utenforskap, interkulturelle utfordringer og drama/teater i en demokratisk helse- og omsorgskultur. Felles for bidragene i boken er interessen og kunnskapen om hvordan demokrati kan iscenesettes og formidles. Flere av bidragene formidler prosjekter som setter fokus på fellesskap, brytninger og kollektive forhandlinger, ytringer av konflikt og konsensus, både på og utenfor scenen. Boken gir et innblikk i hvordan arbeid med teatret og teatrets arbeidsform og språk kan bidra sterkere i demokratiet ut over den tradisjonelle underholdningskulturen.

 

Sluttkonferanse og boklansering fant sted på Litteraturhuset i Oslo, 12.-13.06. 2017.

Det nasjonale paraplyprosjektet Drama - Teater - Demokrati knytter an til demokrati på følgende tre måter, gjennom kunstnerisk og vitenskapelig tilnærming:

  1. Demokrati og form. «Det poetiske rommet». Med det menes det dramatiske feltets formende egenart; mis-en-scene, performativitet og dramaturgi, som er med på å forme kunnskap, forme demokratisk kompetanse.
  2. Demokrati og den sosiale dimensjon i det skapende arbeidet. Med det menes teater som sosial og medskapende kunstform; kollektive forhandlinger, motstand, konfliktarbeid, konsensus.  
  3. Demokrati og tematikk. Med det menes iscenesetting og formidling av tematikk som angår demokrati; kunnskap om og forståelse av demokrati.

Hovedprosjektet har to fokusområder: «Medborgerskap og mangfold» samt «Virkningsstudier i utdannings- og kultursektoren».

På bakgrunn av delprosjektenes forankring i fokusområdene, har det utkrystallisert seg følgende seks tematiske grupper (klustre) av delprosjekter:

1.            Drama og teater i undervisning & skole

2.            Drama, teater, marginalitet

3.            Drama, teater og helse

4.            Drama og teater for og med små barn

5.            Stedsspesifikt teater

6.            Kunstnerisk forskning

Klustrene anbefales å vurdere etiske og økologisk spørsmålsstillinger underveis i sitt arbeid.  

 

 

 

 

 


Start: februar 01. 2014
Slutt: desember 31. 2018
Enhet: Department of Art, Design and Drama

Kategorier: Anvendt forskning / Internt prosjekt / Program for kunstnerisk utviklingsarbeid / Pedagogisk utviklingsarbeid
Disipliner: Humaniora / Teatervitenskap
Nøkkelord: Dramapedagogikk / Anvendt teater / Kunstfagdidaktikk / Drama i skolen / Performance teater / TIU/teater i undervisning




Finansiering:

Høgskolen i Bergen
Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet
Høgskolen i Oslo og Akershus


Medlemmer:

Rikke Gürgens Gjærum
Hanne Kusk
Lisa Marie Nagel
Thor-André Walløe
Anette Sofie Bernsen
Barbro Rønning
Gunhild Brænne Bjørnstad
Stine Ellinggard
Trond Risto
Anne Lise Nordbø
Lise Hovik
Kirsti Aksnes
Jan Viggo Iversen
Henriette Marie Harbitz
Anne Eriksen
Tove Ilsaas Pharo
Vigdis Vangsnes
Ingvild M Birkeland
Kine Hokholt Bjelland
Vigdis Aune
Karen Sofie Foss
Åshild Vethal
Isabel Måsvær Lydersen
Maren Johnsen Horne
Wendy Lathrop Meyer
Siri Linde Ingul
Rakel Odette Tetlie
Carl Anders Hollender
Wenche Torrissen
Ruth Hol Mjanger
Linda Wilhelmsen
Lise Gladhus
Ellen Foyn Bruun
Kari Thorkildsen
Anne Ørvig
Tone Stangeland
Siv Ødemotland
Anne Bryhn
Tone Cronblad Krosshus
Niels Peter Underland
Marit Ulvund
Katrine Heggstad
Ingeborg Karoline Rød
Siv Tone Myklebust
Mette Bøe Lyngstad
Anne-Beate Ulveseth Lilletvedt
Børge Kristoffersen
Karin Brunvathne Bjerkestrand
Heidi Dahlsveen
Anna Stråtveit Songe-Møller
Roar Audun Tromsdal
Stig Audun Eriksson
Trude Lethun Birkelund
Aud Berggraf Sæbø
Maria Anna-Lena Viola Østern
Tor-Helge Allern
Kari Mjaaland Heggstad
Anne Meek
Bjørn Konrad Rasmussen


Resultater:

  1. Diversity on the Norwegian Stage: Whose Story is it Anyway? (Academic article)
  2. "Eg skal hjelpe med mitt, så langt eg kan": Profesjonell dugnad gjennom 60 år - Olsokspelet på Stiklestad (Popular scientific book)
  3. ‘Rolling the DICE’. Introduction to the international research project Drama Improves Lisbon Key Competences in Education (Academic article)
  4. Playing with shadows – playing with words: exploring teachers' ownership through poetic inquiry in a Norwegian–Nepalese preschool teacher education project (Academic article)
  5. Iscenesatt autoritet Drama, teater og demokrati (Lecture)
  6. The teacher as leader of democratic processes in the drama classroom (Academic lecture)
  7. SceSam Symposium: Performing arts participation in a democratic perspective (Lecture)
  8. The Red Shoes Project - Democracy in Theatre for the Very Young (Popular scientific article)
  9. "Når engler tar av!" En teaterproduksjon med tema engler. (Academic lecture)
  10. Prosjektsamling Drama, Teater og Demokrati. (Lecture)
  11. Flukten fra Syria- et prosessdrama med elever I grunnskolen. (Academic lecture)
  12. Den dramatiske dialogen i et bakhtinsk perspektiv. Dialogorganisert undervisning som demokratisk prosjekt. (Academic lecture)
  13. Arts Education and Cultural Democracy: The Competing Discourses (Academic article)
  14. Drama, teater og demokrati : Antologi I : I barnehage, skole, museum og høyere utdanning (Academic anthology/Conference proceedings)
  15. Å iscenesette det usette og uhørte Teaterkunst og dramapedagogikk- tett på demokratiet (Academic chapter/article/Conference paper)
  16. Drama, teater og demokrati : Antologi II : I kultur og samfunn (Academic anthology/Conference proceedings)
  17. Drama, teater og demokrati: Om marginalitet, etnisitet og helse (Introduction)
  18. Den dramatiske dialogen i et bakhtinsk perspektiv. Dialogorganisert undervisning som demokratisk prosjekt. (Academic chapter/article/Conference paper)
  19. Den dramatiske dialogen i et bakhtinsk perspektiv. Dialogorganisert undervisning som demokratisk prosjekt (Academic lecture)
  20. Om demokratisk danning i ungdomsteater (Academic chapter/article/Conference paper)
  21. Utfordringer i det kulturelle demokrati (Academic lecture)
  22. Demokratisk deltagelse i norske institusjonsteatre: om kvinner og medvirkning (Academic chapter/article/Conference paper)
  23. Iscenesettelse av kulturelt demokrati: sett i lys av omsorgsregimer (Academic chapter/article/Conference paper)
  24. Alene backstage - refleksjoner fra bakrommet Paper Performance (Academic lecture)
  25. Anvendt teater som performativ ytring (Academic chapter/article/Conference paper)
  26. Til stede - om demens, reminisens og langsomme dramaprosesser (Academic chapter/article/Conference paper)
  27. Det demokratiske potensialet i dokumentbaserte teaterformer (Academic chapter/article/Conference paper)
  28. Vår Frues Folk. Å skape autorativ, estetisk kommunikasjon i dokumentarteater (Academic chapter/article/Conference paper)
  29. Teater i kulturskolen - en arena for demokratiutdanning? (Academic chapter/article/Conference paper)
  30. Drama, teater og demokrati. Om undervisning i barnehage, skole, museum og høyere utdanning (Academic chapter/article/Conference paper)
  31. Drama og utvikling av demokratisk kompetanse (Academic chapter/article/Conference paper)
  32. Sosiometri, teatralitet og demokrati (Academic chapter/article/Conference paper)
  33. Fortelling på arbeidsplassen - en narrativ tilnærming til personlig utvikling i en organisatorisk kontekst. (Academic lecture)
  34. Kalevala som underlag for iscenesettelse av erfaringer og visjoner om fremtid (Academic chapter/article/Conference paper)
  35. Flukten fra Syria. Et prosessdrama med rolle- og perspektivbytte i matematikk (Academic chapter/article/Conference paper)
  36. Out of Syria: A process drama in mathematics with change of roles and perspectives. (Academic article)
  37. Sociometry in democracy (Academic article)
  38. Teater og demokrati i den athenske bystaten. (Academic chapter/article/Conference paper)
  39. Utforskende teater i barnehagen. (Academic lecture)
  40. Utforskende teater i barnehagen. En vei til medskaping. (Academic chapter/article/Conference paper)
  41. Når engler tar av - en teaterproduksjon i demokratiets ånd (Academic chapter/article/Conference paper)
  42. The teacher as leader of democratic processes in the drama classroom (Academic article)
  43. no title (Academic lecture)
  44. The performance of cultural democracy in the light of care regimes (Academic article)
  45. Theatre and democracy in the Athenian city state (Academic article)
  46. Den blå timen. Fremført på: DEMOKRATI PÅ SPILL: KONFERANSE OM DRAMA, TEATER OG DEMOKRATI, 12 Juni 2017. LITTERATURHUSET, OSLO (Performing Arts)
  47. Den blå timen: act2 Forumteater, demokrati og helse (Chapter)
  48. Applied theatre in times of terror: Accepting aesthetic diversity and going beyond dilemma (Academic article)
  49. Towards a new 'we': Applied theatre as integration (Academic article)
  50. Dramaforløp og samskaping – demokratisk deltakelse i museal formidling (Academic chapter/article/Conference paper)
  51. Lekne føtter i nye roller Barnehagelæreren som igangsetter med barnehagebarn som deltakere i demokratiske prosesser (Academic chapter/article/Conference paper)
  52. Livsfortellingen som demokratisk prosjekt (Academic chapter/article/Conference paper)
  53. Sceniske lekerom med små barn. Sanselig språk, affekt og ideen om å bli demokratisk (Academic chapter/article/Conference paper)
  54. Stemmer fra innvandrerkvinner (Academic chapter/article/Conference paper)
  55. Our Lady's Folk: Creating authoritative aesthetic communication in documentary theatre (Academic article)
  56. Den ansvarlige medborger - en utfordring av de undertryktes teater (Academic chapter/article/Conference paper)
  57. Casestudie av fortellerverksted med innvandrerkvinner (Academic chapter/article/Conference paper)
  58. Stedsspesifikk dramapedagogikk og demokratisk danning (Academic chapter/article/Conference paper)
  59. Fortellinger på arbeidsplassen - en narrativ tilnærming til personlig utvikling i en organisatorisk kontekst (Academic chapter/article/Conference paper)
  60. Den likeverdige tilskueren i scenekunst for barn (Chapter)