CENTRE FOR ENHANCEMENT OF 21ST CENTURY SKILLS IN HIGHER EDUCATION
CREATIVITY | COLLABORATION | COMMUNICATION | CRITICAL THINKING
C21Enhance
Ferdigheter for vårt århundre
Fakultet for biovitenskap, fiskeri og økonomi (BFE) etablerer et senter for fremragende undervisning innen ferdigheter for det 21. århundret: kreativitet, kommunikasjon, kritisk tenkning og samarbeid.
Målet med C21Enhance er å forbedre kvaliteten på høyere utdanning innenfor undervisning og læring av det 21. århundrets fire C-er: Collaboration (samarbeid), creativity (kreativitet), communication (kommunikasjon) og critical thinking (kritisk tenkning). Programmet skal gjøre kandidatene bedre forberedt for yrkeslivet og øke mulighetene for livslang læring.
Tradisjonelt har vi vært opptatt av studentenes faglige nivå – heller enn av utdannelsens relevans og anvendbarhet. C21Enhance skal møte utfordringene. Her fokuserer vi ferdigheter, kunnskaper og kompetanse som trengs i samfunnet og på arbeidsplassen. Disse ferdighetene er knyttet til læring basert på analytisk tenkning, kompleks problemløsing og teamarbeid. 21st century-ferdigheter vil styrke kandidatenes faglige kompetanse, og vil bidra til at de kan utnytte det de har lært mer effektivt.
Mål for C21Enhance
• Identifisere hvilke 21st century-ferdigheter som er viktigst å beherske.
• Utvikle effektive, studentaktive læringsmetoder for 21st century-ferdigheter
• Undersøke om 21st century-ferdigheter faktisk forbedrer kandidatenes karriereløp.
• Bygge kompetanse for å undervise og lære 21st century-ferdigheter.
• Utvikle læremidler for 21st century-ferdigheter og gjøre dem tilgjengelige i en åpen digital plattform.
• Lage en strategi for spredning av 21st century-ferdigheter.
Om senteret
C21Enhance starter sitt arbeid høsten 2019. Senteret er prosjektbasert, og aktiviteten i prosjektet bestemmes av de prosjektene som oppnår finansiering. Fokus de neste årene vil være knyttet til innovasjon og entreprenørskap, praksis som undervisnings- og læringsform, samt metodeutvikling for læring av 21st century-ferdigheter. Senteret arbeider målrettet for å oppnå status som Senter for fremragende utdanning i 2022.
Alle medarbeidere ved BFE-fakultetet vil gjennom C21Enhance bli invitert til å delta i den faglig utviklingen av 21st century-ferdigheter, prøve ut nye undervisningsformer og temaer i undervisningen og foreslå tiltak og ideer – og opptre som ambassadører for C21Enhance, som skal bli et kraftsenter for utdanningskvalitet ved UiT.
Prosjekter tilknyttet C21Enhance:
Innovasjon
Informasjon kommer
Praksis
Informasjon kommer
Spill
Informasjon kommer
Organisering
Senteret er utviklet av en stor prosjektgruppe ved BFE ledet av professor Petter Holm. I tillegg til UiT-miljøene deltar Roskilde Universitet, Høgskolen i Volda og Høgskolen i Akureyri. LO og NHO er aktivt med. Studenter blir inkludert i alle deler av prosessen. I tilknytning til senteret er det etablert et panel med bred deltakelse fra nordnorsk nærings- og arbeidsliv.
Universitetspartnere
• Ved UiT har Fakultet for biovitenskap, fiskeri og økonomi (BFE) initiert prosjektet med støtte fra Result og andre enheter (Universitetsbiblioteket, IT, Seksjon for kommunikasjon). Fakultetet er ansvarlig for 17 utdanningsprogrammer (bachelor, master og PhD) innen områder som spenner fra økonomifag til fiskerifag og biologi.
• Roskilde Universitet (RUC) i Danmark ble grunnlagt i 1972 som et utdanningsalternativ preget av selvstyrt læring og en tverrfaglig profil. Utdanningsprogrammer innen naturvitenskap er forankret ved Institutt for naturvitenskap og miljø, som tilbyr internasjonale utdanningsprogrammer på bachelor-, master- og PhD-nivå.
• Ved Høgskolen i Volda (VUC) er Avdeling for mediefag ansvarlig for seks bachelor- og ett masterprogram i mediefag.
• Ved Høgskolen i Akureyri (UNAK) på Island tilbyr School of Business and Science omtrent tilsvarende utdanningstilbud som BFE.
Prosjektledelse og styre
Informasjon kommer
Arbeids- og næringsliv
Fra arbeidslivet deltar både NHO og LO i prosjektet. Følgende personer deltar i næringslivspanelet:
Turid Aspenes, Sparebank1 Nord-Norge Stein Windfeldt, Entreprenørforeningen Bygg og Anlegg Stein Arnold Kristiansen, LO Lars Olav Sparboe, Akvaplan Niva Heidi Andreassen, Innovasjon Norge Hans Ove Semmingsen, Stella Polaris Randi Karlsen, Brødrene Karlsen Jarle Magne Brattbakk Pedersen, Troms Fylkeskommune Carina Falch Esaiassen, Maritime Competence Christian Chramer, NHO Jørgen Kristoffersen, Alta Kommune Roger Bergersen, Forte Narvik Audhild Dahlstrøm, Sparebank1 Nord Norge
Studenter
Studentene er viktige i C21Enhance. Vi jobber målrettet for å skape forståelse for hvordan studentens meninger og erfaringer, små eller store, er de sentrale temaer vi skal arbeide videre med og implementere i studieløpene. Det er essensielt at studentene forstår hva C21Enhance er, og hvorfor det gagner dem at vi gjennomfører prosjektet.
For at studentene skal ha maksimal utnyttelse av C21Enhance, ønsker vi at deres tanker, ideer og meninger kommer frem i utviklingen av senteret. Studenter er allerede engasjert sentralt i utviklingen av prosjektet. Et eget panel av studenter skal sammen med et panel fra nærings- og arbeidsliv være med på å definere problemstillinger for prosjektets utvikling.
Det viktigste studentene vil bidra med for å forbedre sine ferdigheter for det 21. århundret, er evalueringen av emner og studieprogrammer. Uten kunnskap om hva som er det faktiske utbyttet av kursene slik de er i dag, kan vi heller ikke utvikle det videre. Studentenes fortjeneste av dette vil være ferdigheter som gjør tilpasningen til arbeidslivet bedre og enklere.
Prosjektet ” Preparing students for innovation and entrepreneurship through creative teaching and learning (EduInn.no)” var blant 3 av de 5 innsendte søknader som ble funnet støtteverdig. EduInn.no nådde ikke helt til topps i konkurransen om status som Fyrtårn, men ble tildelt én million kroner.
Prosjektet tar for seg pedagogiske arbeidsmåter for studentenes kreativitet og evne til samarbeid. Evner til kommunikasjon og kritisk tenkning inngår også som sentrale elementer. Med en klar innretting mot entreprenørskap og innovasjon i utdanninger på flere nivåer, tar prosjektet for seg noen særlige utfordringer knyttet til blant annet flercampus-organisering og arbeidslivsrelevans.
Prosjektet settes i gang høsten 2019.
C21Enhance kom ikke til finalen
29. april sendte vi søknaden om å bli et Senter for fremragende utdanning, en ordning som forvaltes av DIKU (Direktoratet for internasjonalisering og kvalitetsutvikling i høgare utdanning). 25. juni fikk vi beskjed om at vårt prosjekt ikke blir valgt denne gangen. (Se lenke til nyhetsoppslaget om resultatet av ekspertpanelets vurderinger her.
Samtidig ble vi oppfordret til å søke på nytt ved neste søknadsrunde. Det skal vi gjøre og går derfor til Plan B – hvordan vi skal gå fram for å lykkes om tre år C21Enhance starter sitt arbeid høsten 2019.
Senteret er prosjektbasert, der aktivitetsnivået bestemmes av de prosjektene som har eller oppnår finansiering underveis. Fokus de neste årene vil være knyttet til innovasjon og entreprenørskap, praksis som undervisnings- og læringsform, samt metodeutvikling for læring av 21st century-ferdigheter. Senteret arbeider målrettet for å oppnå status som Senter for fremragende utdanning ved neste utlysning i 2022