Skriv ut Lukk vindu


 

Vår 2026

SYP-2180 Praksisforberedelse 2 - 4 stp


Ansvarlig enhet

Institutt for helse- og omsorgsfag

Emnetype

Emnet er forbeholdt studenter med studierett ved B-SYKEPL bachelor i sykepleie ved UiT Norges arktiske universitet, og kan ikke tas som enkeltemne.

Studiepoengreduksjon

SYD-2184 Praksisforberedelse 2 4 stp

Innhold

I dette emnet jobber kandidaten med ferdigheter og refleksjon som forberedelse til videre praksisstudier. Praksisforberedende emner bygger på fagområder fra teori og praksisemner gjennom studiet.

Obligatorisk forkunnskapskrav

HEL-0700 Samhandling, etikk og grunnleggende akademiske ferdigheter i helse– og sosialfag., SYP-1110 Anatomi, fysiologi og biokjemi, SYP-1121 Grunnleggende sykepleie med sykdomslære og farmakologi, SYP-1130 Hygiene og mikrobiologi, SYP-1180 Praksisforberedelse 1, SYP-1190 Praksisstudier grunnleggende sykepleie, SYP-1191 Prosjektpraksis barn og ungeeller HEL-0700 Samhandling, etikk og grunnleggende akademiske ferdigheter i helse– og sosialfag., SYP-1110 Anatomi, fysiologi og biokjemi, SYP-1120 Grunnleggende sykepleie og sykdomslære til eldre, SYP-1130 Hygiene og mikrobiologi, SYP-1140 Generell farmakologi, SYP-1180 Praksisforberedelse 1, SYP-1190 Praksisstudier grunnleggende sykepleie, SYP-1191 Prosjektpraksis barn og unge

Hva lærer du

Ferdigheter

Kandidaten:

Generell kompetanse

Kandidaten:


Undervisnings- og eksamensspråk

Det blir i hovedsak undervist på norsk. Samisk språk kan benyttes der alle forstår samisk. Andre skandinaviske språk og engelsk kan benyttes.

Eksamensspråket er norsk. Studenter kan søke om å få oppgavesett og/eller besvare eksamen på et annet språk enn det som er fastsatt i emnebeskrivelsen jf. Forskrift om studier og eksamener § 20.


Undervisning

I emnet vil det kunne bli anvendt selvstudium, forelesning, gruppearbeid med eller uten veiledning, simulering, casebasert læring, e-læringsressurser eller seminar. All undervisning i emnet er obligatorisk, og bygger på teoriemnene.

Simulering:

I simuleringssituasjoner innøver studentene ferdigheter i ulike praksisnære scenarier ved hjelp av rollespill og/eller bruk av simuleringsdukker. Gruppene kan bestå av studenter fra egen utdanning og hvis mulig, tverrprofesjonelt sammensatte studentgrupper.