| Skriv ut | Lukk vindu |
Vår 2026
SVF-1051 Samfunnsvitenskapelig metode - Nettbasert - 10 stp
Ansvarlig enhet
Emnetype
Studiepoengreduksjon
Innhold
Samfunnsvitenskapelige metoder brukes i mange studier og gir kunnskap som er nyttig på en rekke fag- og samfunnsfelt. I mange yrker er det behov for å kunne lese, forstå, vurdere og bruke slike metoder. Dette emnet gir en bred teoretisk og praktisk innføring i kvantitative og kvalitative samfunnsvitenskapelige forskningsmetoder.
Som student blir du kjent med hvordan du planlegger og gjennomfører ulike former for kvalitative og kvantitative undersøkelser, blant annet intervju- og observasjonsundersøkelser i kvalitative metoder og spørreskjemaundersøkelser i kvantitative metoder. Det betyr at du lærer å utvikle prosjektbeskrivelser og problemstillinger, og oversette dette til forskningsspørsmål som du kan utforske med ulike metoder.
I kvantitativ metode lærer du hvordan du bruker ulike statistiske metoder til å analysere data og tolke resultatene.
I kvalitative metoder lærer du å gjennomføre undersøkelser og fortolke empirisk materiale som er produsert gjennom f.eks. observasjon eller kvalitative intervju.
Opptakskrav
Generell studiekompetanse eller realkompetanse.
Søknadskode: 9199 - enkeltemner lavere nivå.
Hva lærer du
Etter bestått emne har studentene følgende læringsutbytte:
Kunnskaper
Studenten har kunnskap om:
- grunnleggende vitenskapsteorietiske spørsmål knyttet til samfunnsvitenskapelige forskningsmetoder
- ulike kvalitative og kvantitative forskningsmetoder og analysetilnærminger
- forskningsetiske problemstillinger bla, personvernreglement, begrunnelser for disse og hvordan en går frem for å melde et forskningsprosjekt
Ferdigheter
Studenten kan:
- operasjonalisere enkle praktiske og teoretiske problemstillinger for egne empiriske undersøkelser
- planlegge og gjennomføre begrensede kvalitative og kvantitative undersøkelser
- vurdere og kritisere resultater fra egne og andres forskning eller utredninger
- reflektere over utfordringer knyttet til etiske spørsmål og personvern i egne og andres empiriske undersøkelser
Kompetanse
Studenten kan:
- planlegge, gjennomføre og formidle mindre prosjekter, alene og som deltaker i en gruppe, i tråd med etiske krav og retningslinjer for forskning. Studenten kan blant annet gjøre enkel programmering.
Undervisnings- og eksamensspråk
Undervisning
Undervisning består av to innspilte forelesningsrekker (videoer) i henholdsvis kvantitative og kvalitative metoder. I tillegg gjennomføres det to nettbaserte seminarrekker i henholdsvis kvantitative og kvalitative metoder.
I kvalitative metoder er seminarene i hovedsak tilknyttet de obligatoriske gruppeoppgavene som er ett av arbeidskravene i emnet. Gruppene jobber digitalt sammen mellom seminarene.
I kvantitative metoder er seminarene i hovedsak innrettet mot praktisk arbeid i statistikkverktøyene R og RStudio. Arbeidskravet i kvantitative metoder gjennomføres individuelt utenom seminarene.
Det er obligatorisk oppmøte på seminarer som arbeidskrav (minst 70% oppmøte i kvantitative seminarer og minst 70% oppmøte på kvalitative seminarer).
På emnets læringsplattform finner du digitale ressurser med lenker til alternative lærebøker og undervisningsressurser i samfunnsvitenskapelig metode.
Kvalitetssikring av emnet
Emnet evalueres en gang per programperiode, med underveisevaluering og sluttevaluering. Underveisevaluering foretas muntlig sammen med faglærer. Sluttevalueringen foretas vanligvis skriftlig.