| Skriv ut | Lukk vindu |
Vår 2026
STV-2020 Bachelorgradsoppgave - 20 stp
Ansvarlig enhet
Emnetype
Emnet er obligatorisk for studenter på bachelorprogrammet i statsvitenskap.
Emnet kan tas som enkeltemne.
Innhold
Opptakskrav
Generell studiekompetanse eller realkompetanse.
Søknadskode: 9199 - enkeltemner lavere nivå.
Obligatorisk forkunnskapskrav
Hva lærer du
Etter bestått emne skal studentene ha følgende læringsutbytte:
Kunnskaper
Studenten har kunnskap om:
- De ulike fasene i en forskningsprosess
- Hvordan man kan utforme en forskbar problemstilling innen statsvitenskap eller organisasjon og ledelse
- Hvordan man med utgangspunkt i egen problemstilling tilegner seg teori og/eller et empirisk materiale som grunnlag for en selvstendig drøfting.
Ferdigheter
Studenten kan:
- Anvende statsvitenskapelige eller organisasjonsfaglige analysemåter i refleksjonen over et spesifikt tema
- Presentere faglig innhold muntlig og skriftlig
- Gi og motta tilbakemelding på egne framlegg
- Bruke kilder og referanser på en faglig forsvarlig måte
- Behandle et faglig tema på en etisk forsvarlig måte.
Kompetanse
Studenten oppøver kompetanse i:
- Å tilegne seg kunnskaper på et felt og anvende disse i arbeid med en større oppgave
- Planlegge og gjennomføre prosjekt/utredninger som strekker seg over tid, alene og som deltaker i en gruppe
- Å fremstille og drøfte faglige problemstillinger på en systematisk og konsistent måte
Undervisnings- og eksamensspråk
Norsk. Eksamen kan avlegges på norsk eller annet skandinavisk språk.
Det kan søkes instituttet om å avlegge eksamen på engelsk.
Undervisning
Undervisningen er organisert med et innledende seminar for utforming av problemstilling. Seminaret etterfølges av en undervisningsrekke på 4 dobbeltimer som vektlegger den innledende fasen av forskningsprosessen knyttet til vitenskapsteori, problemstilling, forskningsdesign og litteraturreview.
Undervisningsrekken blir etterfulgt av seminarer. På seminarene gis videre undervisning i oppgaveskriving og kollektiv veiledning for studentene.
I tillegg vil studentene få veiledning, enten individuelt eller i mindre grupper sammensatt utfra tema, inntil 4 ganger underveis i arbeidet med oppgaven.
Kvalitetssikring av emnet:
Alle emner evalueres en gang i løpet av programperioden. Programstyret avgjør hvilke emner som skal evalueres av studenter og lærer per år.