| Skriv ut | Lukk vindu |
Vår 2026
SPL-2003 Bachelorgradsoppgave i samfunnsplanlegging og kulturforståelse - 20 stp
Ansvarlig enhet
Institutt for samfunnsvitenskap
Emnetype
Emnet er obligatorisk for studenter på bachelorgrad i samfunnsplanlegging. Emnet kan ikke tas som enkeltemne.
Innhold
Bachelorgradsoppgaven er et selvstendig arbeid, der studenten selv velger tema, med utgangspunkt i perspektiver fra ett eller flere tidligere emner innen samfunnsplanlegging. Studenten skal formulere en problemstilling som utforskes teoretisk og empirisk, og gjennomføre et selvstendig arbeid med å analysere det innsamlede materialet. Inntil to personer kan skrive bachelorgradsoppgave sammen. Selvvalgt pensum legges opp i samråd med veileder.
Hva lærer du
Etter bestått emne har studentene følgende læringsutbytte:
Kunnskap:
Studenten har:
- kunnskap om hvordan en kan utforme en samfunnsvitenskapelig problemstilling.
- Dybdekunnskap om et tema innenfor samfunnsplanlegging.
Ferdigheter:
Studenten kan:
- formulere og drøfte tverrfaglig en problemstilling med relevans for samfunnsplanlegging.
- utføre mindre, empiriske datainnsamlinger og/eler teori, kritisk analysere- og skriftlig framstille data.
- bruke kilder og referanser på en faglig og etisk forsvarlig måte.
- gjøre metodiske valg for en planleggingsrelatert undersøkelse.
- bruke samfunnsvitenskapelig metode i en analyse.
- arbeide selvstendig med et avgrenset, faglig utredningsarbeid.
Kompetanse:
Studenten har:
- forståelse for hvordan en med utgangspunkt i egen problemstilling anvender teori og gjennomfører en selvstendig analyse.
- kompetanse til å gjøre kritiske vurderinger av empiri og teoretiske tilnærminger til planleggingsrelaterte spørsmål.
Undervisnings- og eksamensspråk
Norsk
Undervisning
Undervisningen organiseres som et felles seminar på 4-6 dobbeltimer med undervisning i oppgaveskriving og veiledning for studentene. På seminaret skal studenten legge fram problemstilling og mindre deler av oppgaven til diskusjon, hvor de får tilbakemelding fra faglærer og medstudenter.
I tillegg vil studentene få noe veiledning i mindre grupper og/eller individuelt.