| Skriv ut | Lukk vindu |
Vår 2026
SOS-2005 Fordypningsoppgave i sosiologi for lektorutdanninga - 10 stp
Ansvarlig enhet
Institutt for samfunnsvitenskap
Emnetype
Emnet er obligatorisk for studenter på lektorutdanning med studieretning sosiologi. Emnet kan etter søknad også tas som enkeltemne eller som støtteemne i andre bachelorgradsprogrammer.
Studiepoengreduksjon
SOS-2002 Bachelorgradsoppgave 10 stp
Innhold
Emnet støtter deg gjennom alle trinnene som er nødvendige for å fullføre fordypningsoppgaven med et godt resultat. Når du skriver fordypningsoppgaven skal du gjøre en selvstendig, mindre undersøkelse og fordype seg i en selvvalgt aktuell eller teoretisk problemstilling.
Du får utforske teorier og metoder, vitenskapsteorietiske tradisjoner og perspektiver og bruke disse i din egen undersøkelse. Du får kollektiv og individuell veiledning om hvordan du håndterer identifiseringen av forskningsspørsmålet ditt, operasjonalisering, teoretisk diskusjon, etisk godkjenning og analyse.
Obligatorisk forkunnskapskrav
FIL-0700 Examen philosophicum, Tromsøvarianten, SOS-1001 Individ og samfunn, SOS-1002 Sosiologiens klassikere, SVF-1050 Samfunnsvitenskapelig metode
Hva lærer du
Etter bestått emne skal studentene ha følgende læringsresultat:
Kunnskap
Studenten har:
- kunnskap om samspillet mellom vitenskapsteoretisk posisjon, teori og metode
- kunnskap om hvordan en utformer en sosiologisk problemstilling
- forståelse for hvordan en med utgangspunkt i egen problemstilling tilegner seg teori og/eller empirisk materiale for en selvstendig sosiologisk drøfting.
Ferdigheter
Studenten kan:
- anvende sosiologiske analysemåter i refleksjonen over et spesifikt tema
- presentere faglig innhold muntlig og skriftlig, og gi kommentarer til andre og motta tilbakemelding på egne framlegg.
- bruke kilder og referanser på en faglig forsvarlig måte
- behandle et faglig tema på en etisk forsvarlig måte.
Kompetanse
- studenten kan tilegne seg kunnskaper på et felt og anvende disse i arbeid med en større oppgave.
Undervisnings- og eksamensspråk
Undervisningsspråk er skandinavisk. Eksamen kan avlegges på norsk eller annet skandinavisk språk. Det kan søkes instituttet om å avlegge eksamen på engelsk.
Undervisning
Undervisningen organiseres som et felles seminar (omtrent 7-8 dobbeltimer) med korte introduksjoner, gruppeveiledning og ulike studentaktiviteter som støtter direkte opp om arbeidet med fordypningsoppgaven. I tillegg får dere individuell veiledning underveis i arbeidet med oppgaven.