| Skriv ut | Lukk vindu |
Vår 2026
PFF-5027 Fremmedspråksdidaktikk - 7.5 stp
Ansvarlig enhet
Institutt for lærerutdanning og pedagogikk
Emnetype
Emnet er forbeholdt studenter på PPU 8-13 og kan ikke tas som enkeltemne.
Innhold
I emnet blir det gitt en innføring i fremmedspråksdidaktikk som tar sikte på å gjøre studenten kjent med skolefaget fremmedspråk med hovedvekt på følgende temaer:
- Faghistorie og læreplanverk med fagplanen i fremmedspråk
- Planlegging og tilrettelegging av undervisning og læring i fremmedspråk
- Grunnleggende ferdigheter
- Begynneropplæring
- Vurdering
Hva lærer du
Etter bestått emne skal studentene ha følgende læringsutbytte:
Kunnskaper
Studenten har kunnskap om:
- Fremmedspråk i historisk perspektiv, herunder kunnskap om hvordan fremmedspråk har utviklet seg
- Fagets legitimitet og posisjon i skolen i dag, læreplaner i faget og problemstillinger knyttet til dagens fremmedspråksundervisning
- Grunnleggende ferdigheter i fremmedspråk (i skolen)
- Tilrettelegging av begynneropplæring i fremmedspråk
- Bruk av målspråket i undervisningssammenheng
- Vurdering i fremmedspråk
Ferdigheter
Studenten kan:
- Drøfte styringsdokumenter for fremmedspråk som skolefag
- Planlegge, gjennomføre og begrunne undervisning i fremmedspråk
- Bruke relevante metoder for undervisning og læring i grunnleggende ferdigheter
- Bruke og vurdere relevante metoder i lese- og skriveopplæringa og legge til rette for at elever får lese og skrive for ulike formål og i ulike sjangrer og media
- Anvende fagdidaktisk teori i planlegging, gjennomføring og vurdering av undervisning
- Bruke forskriftene i styringsdokumentene i underveis- og sluttvurdering
Undervisnings- og eksamensspråk
Norsk
Undervisning
Undervisningsformer og arbeidsformer omfatter forelesninger, presentasjoner, arbeid i grupper, ikt-baserte undervisningsformer og praktiske øvelser. Gjennom de ulike aktivitetene får studentene erfaring med varierte arbeidsmetoder, læremidler og uttrykks- og vurderingsformer.
Det foreligger en egen emnebeskrivelse for praksis, den angir læringsutbytte for praksis