| Skriv ut | Lukk vindu |
Vår 2026
PFF-3026 Matematikkdidaktikk a - 10 stp
Ansvarlig enhet
Emnetype
Emnet kan ikke tas som enkeltemne, men er obligatorisk for studenter på lektorutdanning for trinn 8-13 som har matematikk som fag 1 eller 2.
For å ta emnet må studentene ha oppfylt følgende progresjonskrav i fagplanen for lektorutdanningen 8-13: For å starte på profesjonsfag og praksis i år 4 (8. semester), må studentene ha bestått profesjonsfag og praksis år 3, ha minimum 50 studiepoeng i hvert av de to fagene sine, bestått fordypningsoppgaven og ha oppnådd minimum 190 studiepoeng totalt i forhold til fagplanen.
Innhold
Obligatorisk forkunnskapskrav
Hva lærer du
Etter bestått emne har studentene følgende læringsutbytte:
Kunnskap
Kandidaten
- har et variert repertoar av undervisnings- og arbeidsmetoder i matematikken på 8.-13. trinn.
- har inngående kunnskap om hvordan samtalegrep og kommunikasjon kan fremme elevers læring i matematikk.
- har inngående kunnskap om elevers matematiske tenkning og argumentasjon.
- har kunnskap om matematikkens historie.
- har kunnskap om matematikk i samisk tradisjon og kultur.
Ferdigheter
Kandidaten
- kan lede både lærerstyrte og elevstyrte, utforskende former for matematikkundervisning i tråd med forskningsbaserte råd for god matematikkundervisning.
- kan bruke faglige kjennetegn på måloppnåelse og gi gode faglige begrunnelser, samt ta i bruk vurderingsformer - summative og formative.
- kan anvende matematikkhistorie i matematikkundervisning.
- kan anvende programmering i matematikkundervisning.
- kan planlegge og gjennomføre undervisningsopplegg med utgangspunkt i samisk tradisjonskunnskap.
Generell kompetanse
Kandidaten
- kan skape en god sammenheng mellom overordnede prinsipper for opplæringen og fagets læreplaner.
- kan reflektere over og utvikle egen faglig praksis.
Undervisnings- og eksamensspråk
Undervisning
Undervisningsformer og arbeidsformer omfatter forelesninger, seminarer, presentasjoner, arbeid i grupper, ikt-baserte undervisningsformer og praktiske øvelser. Gjennom de ulike aktivitetene får studentene erfaring med varierte arbeidsmetoder, læremidler og uttrykks- og vurderingsformer.
Undervisningsomfanget er på om lag 40 timer
Det foreligger en egen emnebeskrivelse for praksis PFF-3001, den angir læringsutbytte for praksis i lektorutdanningen for 4. år.
Kvalitetssikring av emnet:
Alle emner evalueres en gang i løpet av programperioden. Programstyret avgjør hvilke emner som skal evalueres av studenter og lærer per år.