Skriv ut Lukk vindu


 

Vår 2026

PED-1002 Undervisning og læring - 10 stp


Ansvarlig enhet

Institutt for lærerutdanning og pedagogikk

Emnetype

Emnet er obligatorisk for bachelor i pedagogikk og årsstudium i pedagogikk. Emnet kan tas som enkeltemne.

Innhold

Studentene skal ha solide kunnskaper om tilrettelegging av undervisning, det vil si innsikt i faktorer og prosesser som påvirker undervisning og undervisningsplanlegging og dermed studenters læring. Studentene skal videre ha ferdigheter knyttet til analyse av lære-, undervisnings-, opplærings- og virksomhetsplaner, det vil si funksjonelle analytiske redskaper (modellforståelse) som er relevante for plananalyse. Studentene skal kunne identifisere og reflektere over hva som begrunner ulike typer planverk, det vil si ha tverrgående kompetanse knyttet til planers prinsipielle og/eller ideologiske begrunnelse.

Opptakskrav

Generell studiekompetanse eller realkompetanse. Søknadskode 9199 enkeltemner lavere nivå.

Hva lærer du

Etter bestått emne har studentene følgende læringsutbytte:

Kunnskaper

Ferdigheter

Kompetanse:


Undervisnings- og eksamensspråk

Norsk

Undervisning

Emnets undervisnings- og læringsformer er såkalt studentaktive. I emnet vil studentaktivitet fremmes gjennom deltakelse i diskusjoner og ved fremlegg, innleveringer og vurderinger. Hovedpoenget er at studentene skal gjøre istedenfor å høre.

Mye av undervisningen består av gruppearbeid og diskusjoner (miniatyr workshops). Studentene skal legge frem faglige poenger, oppfatninger, påstander og perspektiver for hverandre, både muntlig og skriftlig.

Emnet evalueres i henhold til instituttets retningslinjer.