| Skriv ut | Lukk vindu |
Vår 2026
IDR-1840 Aktivitetsmedisin - 10 stp
Ansvarlig enhet
Idrettshøgskolen
Emnetype
Emnet kan tas som enkeltemne
Studiepoengreduksjon
IDR-1143 Idrettsmedisin 5 stp
Innhold
Emnet gir kunnskap om sammenhengen mellom fysisk aktivitet og helse, og ferdigheter i tilrettelegging og gjennomføring av fysisk aktivitet i forebygging og rehabilitering for ulike målgrupper.
Emnet tar for seg:
- Fysiologiske effekter av fysisk aktivitet og trening i forebygging og rehabilitering av livsstilssykdom og idrettsskader
- Treningsanbefalinger i forebygging og rehabilitering av livsstilsykdom og idrettsskader
- Helsefremmende ernæring
- Planlegging og veiledning i helsefremmende fysisk aktivitet
Mulige negative helseeffekter av trening
Opptakskrav
Generell studiekompetanse. Søknadskode 9199.
Enkeltemnesøkere bør ha forkunnskaper tilsvarende IDR-1810 Bevegelsesapparatets anatomi og bevegelseslære og IDR-1820 Treningslære og treningsfysiologi.
Hva lærer du
Kunnskap
- Kunne beskrive utbredelsen av livsstilssykdommer og forklare fysiologiske effekter av fysisk aktivitet/trening i helseforebygging
- Ha kunnskap om sammenhengen mellom kosthold, fysisk aktivitet og helse
- Kjenne til verktøy for tilrettelegging og veiledning av helsefremmende fysisk aktivitet
- Forklare helserelaterte risikoforhold ved idrett og trening
- Beskrive utbredelse, mekanismer og konsekvenser av forstyrret spiseatferd og lav energitilgjengelighet hos idrettsutøvere
- Ha kjennskap til mulige negative konsekvenser av idrett og trening
Ferdigheter
- Kunne vurdere og anvende forebyggende og helsefremmende treningsanbefalinger tilpasset ulike livsstilsykdommer og idrettsskader
- Kunne gi helsefremmende kostholdsveiledning
Generell kompetanse
- Kritisk diskutere og reflektere rundt temaet helsefremmende fysisk aktivitet
- Helhetlig forståelse for sammenhengen mellom fysisk aktivitet, trening, ernæring og helse
- Bidra til å utvikle fagfeltet gjennom samarbeid med andre profesjoner
- Vite hvordan man kan agere ved lav energitilgjengelighet og forstyrret spiseatferd
Undervisnings- og eksamensspråk
Norsk
Undervisning
Emnet vil bli holdt i seminarform med lærerstyrte fellestimer, aktiv studentmedvirkning og fremlegg av studentoppgaver. For å nå læringsmålene i emnet forventes det at studentene arbeider 250 timer inkludert forelesninger, seminar, oppgaver og selvstudium.