| Skriv ut | Lukk vindu |
Vår 2026
IDR-1650 Ernæring for helse og yteevne - 10 stp
Ansvarlig enhet
Idrettshøgskolen
Emnetype
Emnet kan tas som enkeltemne
Studiepoengreduksjon
ERN-2004 Ernæring, makro- og mikronæringsstoffer 10 stp
Innhold
Den menneskelige organismen krever kontinuerlig omsetning av energi for å opprettholde prosessene som holder den levende. Dette igjen krever tilførsel av næring. Emnet omfatter kunnskap om næringsstoffers fordøyelse, omsetning og funksjon i en normal organisme, samt kunnskap om mat og kost. Videre inneholder emnet vurdering av betydningen av kostens sammensetting for forskjellige grupper i henhold til alder, fysiologisk tilstand og krav til ytelse, med et ekstra fokus på særtegn for mennesker i et arktisk miljø.
Opptakskrav
Generell studiekompetanse.
Søknadskode 9199
Hva lærer du
Kunnskaper:
Studenten:
- skal ha forståelse det vitenskapelige grunnlaget for de nordiske næringsstoffanbefalingene (NNR) og kunne bruke sentrale begreper beskrevet i NNR.
- skal ha grunnleggende kunnskap om makronæringsstoffene og kjenne til undergrupper av disse, samt kjenne til klassifisering, opptak, metabolisme, funksjon og kilder til stoffene.
- skal kunne gjøre rede for anbefalingene om makronæringsstoffene for grupper/personer og forklare konsekvenser av for høye eller lave inntak.
- kan forklare sentrale energibegreper som brukes i ernæringsfeltet og bruke dette opp mot aktivitet og inaktivitet, samt gjøre rede for anbefalingene om fysisk aktivitet og grunnlaget for anbefalingene.
Ferdigheter:
Studenten:
- kan beregne energibehovet for friske personer ved hjelp av ulike metoder.
- kan foreslå justeringer av energibehovet utfra endringer i aktivitet og miljø.
- kan gi overordnede råd om energiinntak tilpasset grupper/personer som virker i kalde omgivelser med varierende nivå av fysisk aktivitet.
Generell kompetanse:
Studenten:
- Kunne stille kritiske spørsmål og diskutere ernæringsforsking med medstudenter
- Anvende kunnskap og ferdigheter om makronæringsstoffer innen undervisning og forskning
- Anvende kunnskap og ferdigheter om makronæringsstoffer innen forebyggende helsearbeid og som kvalitetssikring av yteevne.
Undervisnings- og eksamensspråk
Norsk
Undervisning
Emnets undervisningsmetoder vil bestå av digital læringssti som inkluderer videoforelesninger med tilhørende arbeidsoppgaver og tester, digitale veiledningsmøter og egenstudier. Det forutsettes høy grad av studentaktivitet og selvstendighet i emnet. Arbeid med teoretisk oppgaver er av vesentlig betydning for å oppnå beskrevet læringsutbytte. For å nå læringsmålene i emnet forventes det at studentene arbeider 250 timer inkludert forelesninger, seminar, oppgaver og selvstudium. Modulbaserte forelesninger og oppgaver vil være tilgjengelig progressivt i takt med at studenten fullfører modulene. Det blir satt opp veiledningsmøter opp mot teamene i emnet, som er frivillig å delta på. Disse foregår i sanntid.