Skriv ut Lukk vindu


 

Vår 2026

IDR-1640 Styrketrening - 10 stp


Ansvarlig enhet

Idrettshøgskolen

Emnetype

Emnet kan tas som enkeltemne

Studiepoengreduksjon

IDR-1525 Trenings- og bevegelseslære 10 stp

Innhold

Emnet skal gi grunnleggende teoretisk og praktisk innsikt i styrketreningsprinsipper og -metoder for å utvikle fysiske egenskaper innenfor styrke, spenst og hurtighet. Emnet gir grunnleggende kunnskap om planlegging, tilrettelegging, gjennomføring og evaluering av styrketrening, samt forståelse for hvordan kroppen reagerer på ulike styrketreningsmetoder. Formålet med emnet er at studentene etter endt kurs skal ha opparbeidet seg teoretiske og praktiske ferdigheter og kompetanse innenfor styrketrening for å være gode trenere/veiledere/instruktører for ulike grupper.

Temaer som vi bli belyst:

1. Samfunnsvitenskap - relevans, samfunnsnytten og helseperspektivet

2. Treningsprinsipper og metoder:

3. Treningsplanlegging

4. Testing av styrke

5. Kjønnsforskjeller, pubertet og utvikling


Opptakskrav

Generell studiekompetanse. Søknadskode 9199

Hva lærer du

Kunnskaper:

Ferdigheter:

Generell kompetanse:


Undervisnings- og eksamensspråk

Norsk

Undervisning

Undervisningen vil være teoretisk og praktisk delt på obligatoriske samlinger i Alta, digital undervisning og nettstudier/egenstudier.

Studiet vil delvis gis på digital plattform, og undervisningen vil inneholde ulike digitale verktøy og læringssti. Gjennom en praktisk og teoretisk tilnærming til fagstoffet vil undervisningen bli lagt opp i form av forhåndsinnspilte forelesninger, gruppearbeid og praktiske øvelser. En del av undervisningen er problemorientert, noe som forutsetter engasjement i faglige diskusjoner og studentpresentasjoner. Hovedformålet med undervisningen er å øke formidlingsevnen, dvs. utvikle evnen til planlegging, gjennomføring og vurdering av trenings- og undervisningsopplegg. Studentene diskuterer og besvarer ulike former for oppgaver og arbeidskrav gjennom hele studiet.

Det forutsettes høy grad av studentaktivitet og selvstendighet i studiet. Arbeid med teoretisk oppgaver og praktiske øvelser/metoder er av vesentlig betydning for å oppnå innsikt i faget. For å nå læringsmålene i emnet forventes det at studentene arbeider 250 timer inkludert forelesninger, seminar, oppgaver og selvstudium.