Skriv ut Lukk vindu


 

Vår 2026

HIF-1301 Kjærlighet - 10 stp


Ansvarlig enhet

Institutt for filosofi og førstesemesterstudier

Emnetype

Emnet inngår som obligatorisk emne i årsstudium Likestilling og kjønn.

Emnet kan tas som enkeltemne.


Innhold

Kjærlighet blir i økende grad betraktet som et selvstendig og seriøst studieområde, snarere enn kun gjennom relaterte begreper som «omsorg», «romantikk» eller «begjær». Innenfor dette nye fagfeltet anses kjærlighet som en vesentlig etisk, sosial og/eller politisk kraft. Et særpreget feministisk kjærlighetsstudium utfordrer mannlige, patriarkalske og heteronormative antakelser og modeller som norm. Emnet utforsker kjærlighetsbegrepet gjennom feminismens historie, fra tidlige tekster til arbeider av samtidige filosofer, marxistiske, psykoanalytiske, kritisk rase- og post-/dekoloniale feministiske tenkere. Det inkluderer også en diskusjon om kjærlighetsforhold til dyr med tanke på empati og samhandling, samt relasjoner til maskiner og ikke-menneskelige elementer, sett i lys av affektstudier og feministisk ny-materialisme.

Målet med emnet er å undersøke ulike former for og teorier om kjærlighet og hvordan disse kommer til uttrykk i sosiale kontekster, populærkultur og litteratur. Det legges vekt på at kjærlighet fungerer som en drivkraft i mange ulike situasjoner, enten det gjelder det private, det politiske, det offentlige eller profesjonelle sfærer. Ikke minst understrekes betydningen av et kjærlig forhold til seg selv som grunnlag for et lykkelig liv.


Opptakskrav

Generell studiekompetanse eller realkompetanse.

Søknadskode 9199 - enkeltemner lavere grad.


Hva lærer du

Etter bestått eksamen skal studenten ha følgende læringsutbytte:

Kunnskap

Studenten har kunnskap om:

Ferdigheter

Studenten kan:

Kompetanse

Studenten kan


Undervisnings- og eksamensspråk

Eksamensspråk er normalt norsk, men det kan også gis anledning til å skrive oppgaver og eksamensbesvarelser på annet skandinavisk språk eller engelsk. Det må eventuelt avtales på forhånd

Undervisning

Emnet består av 10 -12 forelesninger/ seminarer.

Undervisningen krever aktiv deltakelse fra studentenes side. Det legges opp til aktiv seminarvirksomhet i diskusjoner, problembasert læring, gruppearbeid eller presentasjoner av studentene.

Som del av seminarundervisningen vil det bli gitt opplæring i lesing, analysering og skriving av akademiske tekster. Dette knyttes til pensumstekstene og arbeidskravene.

Alle emner evalueres en gang i løpet av programperioden.