| Skriv ut | Lukk vindu |
Vår 2026
HEL-6350 Veiledning som pedagogisk metode i helse- og sosialfaglig profesjonsutdanning - 5 stp
Ansvarlig enhet
Emnetype
Etter- og videreutdanningsemne på masternivå for vitenskapelig ansatte innen helse- og
sosialfagutdanninger og helse-sosialpersonell
Innhold
- Teoretisk grunnlag for læring
- Relasjonens betydning i veiledning
- Metoder og tilnærminger i veiledning
- Kommunikasjonsteori
- Veiledning som strukturert prosess, faser i veiledning
- Planlegging, gjennomføring og evaluering av veiledningsprosessen
- Veiledning med særlig fokus på en-til-en veiledning
- Rollen som veileder og som relasjonsbygger og prosessleder
- Refleksjon som prosess og metode i veiledning
- Skikkethetsvurdering
- Bruk av digitale verktøy inkludert kunstig intelligens i veiledning
- Lovverk
Opptakskrav
Bachelorgrad innen helse-, sosialfag, eller annen relevant bachelorgrad.
Søknadsfrist: 1. desember 2025.
Søknad om opptak til emnet sendes gjennom EVU-web.
Hva lærer du
Etter bestått emne skal studenten ha følgende læringsutbytte:
Kunnskaper
- Beskrive teorier om læring i helse- og sosialfaglig utdanning.
- Beskrive sentrale teorier og metoder innen veiledning og forklare hvordan veiledning fungerer som en strukturert prosess.
- Analysere prinsipper for kommunikasjon og samspill i veiledning og vurdere hvordan kultur og kontekst påvirker veiledningsprosesser.
- Identifisere sentrale trekk ved tverrprofesjonell samhandling og forklare hvordan roller og ansvar fordeles i ulike veiledningssituasjoner.
- Tolke og anvende relevante lover, forskrifter og styringsdokumenter innen veiledning, inkludert forskrift om skikkethetsvurdering.
- Utforske og diskutere hvordan generativ kunstig intelligens (KI) påvirker læring og vurdering.
Ferdigheter
- Anvende samtaleverktøy og metoder for å fremme refleksjon og læring hos veisøker.
- Gi konstruktive og læringsfremmende tilbakemeldinger i veiledning.
- Planlegge, gjennomføre og evaluere veiledning som en kunnskapsbasert, målrettet og refleksiv prosess.
- Analysere og vurdere egen veiledningspraksis gjennom systematisk, kritisk og etisk refleksjon.
Generell kompetanse
- Kritisk reflektere over egen veiledningspraksis og tilpasse til veisøker og kontekst basert på teori, empiri og erfaring.
- Identifisere og diskutere etiske utfordringer i veiledning og begrunne etiske valg i egen veiledningspraksis.
- Bruke veiledningskunnskap til å håndtere konflikter og gjennomføre vanskelige samtaler.
Undervisnings- og eksamensspråk
Det blir i hovedsak undervist på norsk. Samisk språk kan benyttes der alle forstår samisk. Andre skandinaviske språk og engelsk kan benyttes.
Eksamensspråket er norsk. Studenter kan søke om å få oppgavesett og/eller besvare eksamen på et annet språk enn det som er fastsatt i emnebeskrivelsen jf. Forskrift om studier og eksamener § 20.
Undervisning
- Individuell fordypning
- Samarbeid og tilbakemelding (en til en, grupper)
- Refleksjonslogg
- Individuell ferdighetstrening i å veilede, oppgaveløsning
- Videoproduksjon
Nettbasert undervisning
Studiesamlinger fysisk og digital (7 samlinger, totalt 20 timer)
Fysisk studiesamling: Kirkenes, Midt-Troms, Harstad, Tromsø, Hammerfest, Narvik Det tas forbehold om stedlig ressurser og tilstrekkelig studenttall. Alternativt vil det bli digital gjennomføring.