| Skriv ut | Lukk vindu |
Vår 2026
HEL-6323 Barn og psykisk helse 0 – 12 år - 10 stp
Ansvarlig enhet
Emnetype
Emnet er ei videreutdanning på masternivå. Emnet vil ikke bli arrangert dersom det er færre enn 15 studenter som søker opptak.
Søknadsfrist 1. desember 2025.
Søknad registreres i EVUweb:https://evuweb.fsweb.no/evuweb/kurs?inst=UiT
Studiepoengreduksjon
Innhold
Videreutdanningen skal gi studentene en innføring i forebyggende og helsefremmende arbeid rettet mot barn fra 0-12 år. Det blir gitt forelesninger på aktuelle temaer knyttet til spedbarn, små barn, skolebarn og foreldre. Studentene skal få kunnskap om hva som utgjør viktige risikofaktorer og beskyttende faktorer i forhold til barns psykiske helse.
Temaer:
- Barn og unge i lavinntektsfamilier
- Barn som lever i familier med høyt konfliktnivå/familievern
- Tidlig utvikling - psykisk helse
- Mobbing
- Engstelige og triste barn - internaliserte vansker
- Barn som pårørende
- Atferdsvansker - forebygging og behandling
- Virksomme tiltak
- Samtaler med barn
Videreutdanningen passer godt for fagpersoner som har erfaring fra arbeid med barn, for eksempel fra skole, barnehage, helsetjeneste eller barnevern.
Opptakskrav
Bachelor eller annen tilsvarende utdannelse med 3 års varighet (180 studiepoeng) fra pedagogisk-, helse- eller sosialfaglig område.
Søknadsfrist: 1. desember 2025.
Søknad om opptak til emnet sendes gjennom EVU-web.
Hva lærer du
Etter bestått videreutdanning skal studentene ha følgende læringsresultat:
Kunnskap og forståelse:
- Studenten skal ha inngående kjennskap til kunnskapsgrunnlaget for forebygging og helsefremming for barn og deres familie.
- Studenten skal ha inngående kunnskap om relevante teorier og spesielt sentrale faktorer (både risiko og beskyttende) som har betydning for barns psykiske helse.
- Studenten skal ha inngående kjennskap til relevant og nyere forskning på feltet barn og psykisk helse.
Ferdigheter:
- Studenten skal kunne identifisere, vurdere og analysere risiko- og beskyttende faktorer for barns psykiske helse.
- Studentene skal kunne vurdere og anbefale ulike forebyggende og helsefremmende tiltak ut fra informasjon om barnets behov, problemområder og tilgjengelig kunnskapsgrunnlag om hva som kan være virksomme tiltak.
Generell kompetanse:
- Studentene skal kunne anvende sine kunnskaper og ferdigheter om forebygging i møte med problemstillinger knyttet til barn psykiske helse, hvilke sentrale faktorer er det viktig å ha kunnskaper om, hva beskriver den forskningsbaserte kunnskapen om hva som kan være til hjelp. Her skal studentene både vise evne til refleksjon og kritisk tenkning.