| Skriv ut | Lukk vindu |
Vår 2026
HEL-6100 Vold i nære relasjoner - 30 stp
Ansvarlig enhet
Emnetype
Studiepoengreduksjon
Innhold
Emnet vektlegger kunnskaper ferdigheter og generell kompetanse når det gjelder sentrale områder, begreper og problemstillinger innenfor arbeid med vold i nære relasjoner. Disse er:
- Ulike perspektiver på vold som fenomen
- Barn med skadelig, voldelig- og/eller seksuell adferd
- Seksualisert vold (voksne/barn)
- Selvmord og selvskading i et voldsperspektiv
- Vold i innvandrer- om minoritetsfamilier
- Ansatte utsatt for vold i sitt arbeid
- Bekymringssamtaler og dialogisk samtalemetode (DCM) i møte med barn
- Tverrfaglig samarbeid og hjelpetiltak
Opptakskrav
Bachelorgrad eller annen 3-årig høgskole- eller universitetsutdanning i helse- eller sosialfag, for eksempel sykepleie, ergoterapi, radiograf, fysioterapi, vernepleie, sosionom eller fysioterapi. Relevant praksiserfaring anbefales.
Rangering i forbindelse med opptak til emnet skjer på bakgrunn av loddtrekning.
Søknadsfrist 15. april i UiTs søknadsweb.
Hva lærer du
Etter fullført emne har kandidaten følgende læringsutbytte definert som kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskaper:
- Har avansert kunnskap om vold i nære relasjoner som fenomen
- Har avansert kunnskap om vold og seksuelle overgrep som fenomen
- Har inngående kunnskap om vold i et kulturelt- og minoritetsperspektiv
- Har avansert kunnskap om selvskading og selvmord i et voldsperspektiv
- Har inngående kunnskap om forebygging av vold i nære relasjoner
- Har inngående kunnskap om forebygging av vold i klientarbeid
- Har avansert kunnskap om dialogisk samtalemetode i møte med barn
- Har inngående kunnskap om det lokale og sentrale hjelpeapparatet
Ferdigheter:
- Kan systematisere og analysere observasjoner i møte med personer som er utsatt for vold i nære relasjoner.
- Kan analysere og systematisere observasjoner og anvende disse i forebygging (sekundær- og tertiærforebygging) av vold i nære relasjoner.
- Kan analysere og forholde seg kritisk til teorier og praksis når det gjelder arbeid med vold og seksuelle overgrep.
- Kan anvende teoretiske prinsipper fra dialogisk samtalemetode i praktisk samtale med barn og voksne
- Kan i samarbeid med bruker/pasient og pårørende kartlegge og analysere hjelpetiltak og relevant lokalt eller sentralt hjelpeapparat.
- Kan i samarbeid med kollegaer analysere og iverksette tiltak for å forebygge vold i arbeid med klienter/pasienter
- Kan analysere og forholde seg kritisk til kunnskap om kulturelle forhold i møte med voldsutsatte og utøvere av vold med minoritetsbakgrunn
- Kan analysere teori om selvskading, selvmord og vold, og se dette i en fagligteoretisk sammenheng
Generell kompetanse:
- Kan analysere relevant forskning og kommunisere faglige problemstillinger knyttet til vold i nære relasjoner.
- Kan bidra til kompetanseheving i praksisfeltet når det gjelder kunnskap om vold i nære relasjoner.
- Har evne til refleksjon og kritisk tekning rundt etablering av tiltak overfor mennesker som utsettes for eller utøver vold i nære relasjoner
Gjennomført studie vil gi et grunnlag for å delta i arbeidet med personer som har opplevd vold eller utsetter andre for vold.
Undervisnings- og eksamensspråk
Det blir i hovedsak undervist på norsk. Samisk språk kan benyttes der alle forstår samisk. Andre skandinaviske språk og engelsk kan benyttes.
Eksamensspråket er norsk. Studenter kan søke om å få oppgavesett og/eller besvare eksamen på et annet språk enn det som er fastsatt i emnebeskrivelsen jf. Forskrift om studier og eksamener § 20.