| Skriv ut | Lukk vindu |
Vår 2026
FRI-2260 Lederrollen i friluftsliv og naturguiding - 10 stp
Ansvarlig enhet
Idrettshøgskolen
Emnetype
Emnet er lukket og forbeholdt studenter på 3. år Bachelor i arktisk friluftsliv og naturguiding. Studenter med tilstrekkelig relevant kompetanse kan søke om innpass i emnet.
Studiepoengreduksjon
FRI-2660 Lederrollen i friluftsliv og naturguiding 10 stp
Innhold
Emnet tar for seg lederrollen i friluftsliv og naturguiding. Emnet er utviklet for å gi en avslutning på det gjennomgående fagområdet lederrollen i natur i vårt treårige bachelorprogram. På første året blir dette satt inn i en friluftsliv - og veilederkontekst. På andreåret blir lederrollen knyttet til det naturbaserte reiselivet og rollen som naturguide. Studentene har gjennom de to første studieårene og tilknyttet praksis vært gjennom en utviklingsprosess knyttet til lederrollen i natur. Dette emnet bygger videre på denne utviklingsprosessen, både gjennom teoretiske tilnærminger til lederrollen og gjennom utfordrende ferder i variert naturlandskap. Emnet inneholder ferder der studentene blir eksponert for lederrollen i natur. Ulike situasjoner og erfaringer danner grunnlag for diskusjoner og veiledning med faglærer og medstudenter. Emnet oppsummerer og styrker studentenes faglige og personlige utviklingsprosess knyttet til lederrollen i friluftsliv og naturguiding. Emnet er en avslutning på studentenes utviklingsprosess gjennom utdanningen, og er samtidig en forberedelse på deres fremtidige utøvelse av og utvikling i profesjonsrollen i friluftsliv og naturguiding.
Opptakskrav
Årstudium ANG (Arctic Nature Guiding) på Svalbard eller liknende
Snø og Skredkunnskap på nivå med videregående skredkurs i skredstigen til Norsk Fjellsportforum.
Hva lærer du
Kunnskaper
- Forklare sentrale begreper, teorier og metoder knyttet til ulike tilnærminger til lederrollen i friluftsliv og naturguiding
- Redegjøre for personlige egenskaper som er viktig for utøvelse av godt lederskap
- Forklare sentrale begreper, teorier og metoder knyttet til beslutningstaking ved ledelse av grupper i variert naturlandskap
- Kjenne til forsknings- og utviklingsarbeid innenfor ledelse og beslutningstaking knyttet til lederrollen i friluftsliv og naturguiding
- Ha en forståelser av gjeldene lover og regler inne HMS og sikkerhetsarbeid innen friluftsliv og naturguiding, og hvordan dette kan etterfølges i praksis
Ferdigheter
- Anvende kjennskap til snøomvandling, skred- og værvarsel, terrengtyper, samt relevante faglige arbeidsmønstre til å planlegge tur og underveis kontinuerlig vurdere egen og gruppas sikkerhet
- Reflektere over egen faglig utøvelse av lederrollen i friluftsliv og naturguiding.
- Gi og motta veiledning til andre under utøvelse av lederrollen
- Anvende aktuelt lovverk og sikkerhetsprosedyrer for å ivareta lovkrav på en god måte under planlegging og gjennomføring av turer.
Generell kompetanse
- Delta i diskusjoner om, og videreutvikle en felles yrkesetisk og verdiorientert profesjonsstandard, knyttet til lederrollen friluftsliv og naturguiding.
- Evaluere ulike metoder for å håndtere sikkerhet i friluftsliv og naturguiding
- Anvende faglig og forskningsbasert kunnskap i komplekse situasjoner som leder
- Se lederstil, gruppeprosesser og risikobilde i sammenheng og utføre godt lederskap
- Videreutvikle egne personlige lederegenskaper innen friluftsliv og naturguiding
Undervisnings- og eksamensspråk
Undervisnings- og eksamensspråket er norsk/skandinavisk. Noe av undervisningen kan foregå på engelsk.
Undervisning
Undervisningen og læringsaktivitetene i emnet gjennomføres i form av praktisk øving på lederrollen i gruppe på flere-dagers ferder i variert arktisk natur. På ferdene jobber studentene i grupper av varierende størrelse. Ferdene planlegges og forberedes med mål om å oppnå gode læringssituasjoner knyttet til lederrollen og beslutningstaking i natur. Faglærere og medstudenter vil delta aktivt i veiledning og evaluering av studentene på ferdene. I tilknytning til ferdene gjennomføres forelesninger, seminarer, plenumsdiskusjoner, gruppearbeid, oppgaver, studentfremlegg, digital læring og veiledning. Emnet avsluttes med et seminar der studenten skal presentere en oppsummering av deres læring i emnet, deres utvikling knyttet til lederrollen og perspektiver på profesjonsrollen.