| Skriv ut | Lukk vindu |
Vår 2026
FIL-2050 Livsfilosofi - 10 stp
Ansvarlig enhet
Institutt for filosofi og førstesemesterstudier
Emnetype
Emnet inngår som valg- og fordypningsemne i bachelorgradsprogrammet i filosofi og er en spesialisering innen fagfeltene etikk og eksistensfilosofi.
Emnet kan tas som enkeltemne
Innhold
Emnet reiser grunnleggende spørsmål om hvordan vi bør leve. Hva er et godt liv? Hva gjør livet meningsfullt? Finnes det måter å leve på som er særskilt genuine eller autentiske? Hvordan kan vi bli lykkelige?
Emnet tar for eksempel opp spørsmål knyttet til følgende emneområder:
- Mening: spørsmål om livets verdi, betydning og mening, med fokus på sentrale tema som døden, nihilisme, kroppslighet, absurditet, angst, likegyldighet, kjedsomhet og kjærlighet.
- Autentisitet: spørsmål knyttet til om det finnes måter å være på som er mer autentiske og ekte enn andre og om autentisitet fordrer bestemte relasjoner til Gud, naturen, eller egne tanker og følelser (meditasjon eller selvinnsikt).
- Lykke: hva er lykke? Finnes det objektive kriterier for lykke eller er det opp til en selv å avgjøre hva som er et lykkelig liv? Hvilken rolle spiller ytre omstendigheter for ens lykke?
- Det gode liv: hvordan kan vi leve et godt liv? Hva er forbindelsen mellom det å være moralsk og det å leve et godt liv? Er ens egen lykke viktigere enn å handle moralsk riktig, eller forutsetter lykke tvert imot at man også er moralsk god?
Opptakskrav
Generell studiekompetanse eller realkompetanse.
Søknadskode 9199 - enkeltemner lavere grad (ikke realfag)
Hva lærer du
Kunnskap:
Studenten:
- har oversikt over sentrale tema i livsfilosofi, så som spørsmål om mening, identitet, absurditet, døden, religiøs tro, autentisitet, angst, fortvilelse, kjærlighet, lykke og det gode liv.
- har innsikt i sentrale posisjoner i livsfilosofi, så som eksistensialisme, nihilisme, anti-natalisme, stoisisme, fideisme, rasjonalisme eller buddhisme.
- kjenner til aktuell forskning og pågående debatter med relevans for livsfilosofiske problemstillinger.
- kjenner til filosofihistorisk bakgrunn for livsfilosofiske tema og debatter.
Ferdigheter:
Studenten kan:
- identifisere filosofiske problemstillinger knyttet til livsfilosofiske tematikker.
- vurdere styrker og svakheter ved ulike livsfilosofiske posisjoner.
- bruke fagterminologi og relevante metoder.
- se relevansen av livsfilosofiske problemstillinger for spørsmål innen andre områder, så som etikk, politisk filosofi, feministisk filosofi eller empiriske vitenskaper.
Kompetanse:
Studenten kan:
- anvende livsfilosofiske teorier for å reflektere over og vurdere eget liv, samt til å hjelpe andre med det samme.
- anvende tilegnede kunnskaper og ferdigheter på ikke-filosofiske fagfelt som studerer beslektede fenomener, så som psykologi, samfunnsvitenskap og humaniora.
- formidle sentralt fagstoff.
Undervisnings- og eksamensspråk
Undervisningsspråk: Norsk eller annet skandinavisk språk.
Eksamensspråk: Norsk, annet skandinavisk språk eller engelsk.
Undervisning
Det gis 10-12 totimers ukentlige undervisningsøkter, som vil veksle mellom forelesninger og studentaktive seminarer.