| Skriv ut | Lukk vindu |
Vår 2026
FIL-1031 Filosofihistorie II - 10 stp
Ansvarlig enhet
Emnetype
Innhold
Opp gjennom tidene har vi mennesker forsøkt å svare på en rekke grunnleggende spørsmål om virkeligheten og vår plass i universet. For eksempel: Har alt som skjer en årsak? Hva er tid og rom? Hva er skjønnhet? Kommer moralen fra fornuften, følelsene våre eller noe annet? Hva er rettferdighet i et samfunn preget av ulikhet? Og kan livet ha mening i en sekulær verden?
Slike spørsmål har blitt diskutert opp gjennom filosofihistorien helt frem til i dag. Dette emnet plukker opp tråden fra Filosofihistorie I, og gir en innføring i noen sentrale temaer i den europeiske filosofiens historie fra tidlig nytid til det 20. århundret. Vi ser nærmere på viktige tenkere som har formet denne perioden og deres behandling av sentrale filosofiske spørsmål. Emnet tar opp tema fra flere av filosofiens hovedområder. Fokuset kan variere, men emnet vil for eksempel kunne ta opp tema knyttet til metafysikk, kunnskapsteori, etikk, estetikk og politisk filosofi.
I stedet for å gi en bred og sammenhengende historisk fremstilling over perioden, går emnet i dybden på noen representative tekster. Emnet vil også ta for seg tenkere som typisk har blitt utelatt fra fremstillinger av filosofihistorien, men som har bidratt med andre perspektiver.Emnet består i hovedsak av nærlesing av originaltekster, men det blir også benyttet noe kommentarlitteratur og en filosofihistorisk fremstilling.
Opptakskrav
Generell studiekompetanse eller realkompetanse.
Søknadskode 9199 - enkeltemner lavere grad (ikke realfag)
Hva lærer du
Kunnskaper
Studenten:
- har en grunnleggende forståelse for sentrale temaer i filosofiens historie fra tidlig nytid til det 20. århundret.
- kjenner til grunnleggende begreper som trengs for å forstå viktige vendinger i filosofihistorien.
Ferdigheter
Studenten kan
- fremstille hovedtrekkene i de enkelte tenkernes posisjoner.
- trekke opp noen grunnleggende utviklingslinjer og peke på forskjeller og likheter mellom ulike tenkere.
- kritisk vurdere og forsvare filosofiske posisjoner i filosofihistorien.
Kompetanse
Studenten kan:
- reflektere over egne standpunkt til spørsmål i filosofihistorien.
- utvikle en filosofisk tekst over selvvalgt tema.
- beherske studiet av originaltekster.
Undervisnings- og eksamensspråk
Undervisning
Det gis 10-12 totimers ukentlige undervisningsøkter, som vil veksle mellom forelesninger og studentaktive seminarer.I tillegg avholdes tre obligatoriske totimers skriveseminar med tilhørende skriftlige innleveringer.
Universitetsbibliotekets kurs i informasjonskompetanse inngår også i dette emnet. Dette kurset er satt sammen av både generelle, asynkrone selvstudiumskomponenter, og av en rekke små og store synkrone lærings- og vurderingsaktiviteter med tettere faglig integrering og oppfølging.