Skriv ut Lukk vindu


 

Vår 2026

FIL-1025 Kunnskaps- og vitenskapsfilosofi - 10 stp


Ansvarlig enhet

Institutt for filosofi og førstesemesterstudier

Emnetype

Emnet er obligatorisk i bachelorprogrammet og årsstudiet i filosofi, men kan også tas som enkeltemne.

Studiepoengreduksjon

FIL-1004 Vitenskapsfilosofi 5 stp

Innhold

Emnet gir en introduksjon til sentrale problemstillinger innen kunnskaps- og vitenskapsfilosofi. Typiske kunnskapsteoretiske spørsmål som tas opp er: Hva er kunnskap? Hva er forskjellen på å vite noe og tro at noe er sant? Kan vi i det hele tatt vite noe som helst med sikkerhet? Mens noen typiske vitenskapsfilosofiske spørsmål er: Hva er vitenskap? Hvordan skiller god vitenskap seg fra dårlig vitenskap og pseudovitenskap? Hvilken status og rolle har vitenskap i samfunnet? Har vitenskap en spesiell status som kilde til kunnskap?

En grunnleggende hensikt med emnet er å forstå hva som menes med kunnskap og hvordan vitenskap produserer kunnskap. I emnet undersøker vi kunnskapens forutsetninger, grensene for kunnskap og vitenskapenes kunnskapsproduksjon. Vi ser på ulike teorier om sannhet og begrunnelse, og knytter disse til ulike syn på vitenskapens rasjonalitet, hva som karakteriserer vitenskapelig kunnskapsproduksjon, fremskritt i vitenskapene og vitenskapelig realisme og anti-realisme.

Gjennom en kombinasjon av klassiske og moderne tekster vil emnet tilby en helhetlig forståelse av kunnskaps- og vitenskapsfilosofi, både som historisk utviklede fagfelt og som levende disipliner som kontinuerlig engasjerer seg i kunnskapens og vitenskapens rolle i samfunnet.


Opptakskrav

Generell studiekompetanse eller realkompetanse.

Søknadskode 9199 - enkeltemner lavere grad (ikke realfag).


Hva lærer du

Kunnskaper

Studenten skal

Ferdigheter

Studenten kan

Kompetanse

Studenten viser evne til


Undervisnings- og eksamensspråk

Undervisningsspråk: Norsk eller annet skandinavisk språk.

Eksamensspråk: Norsk, annet skandinavisk språk eller engelsk.


Undervisning

Det gis 10-12 to-timers ukentlige undervisningsøkter, som vil veksle mellom forelesninger og studentaktive seminarer.