Skriv ut Lukk vindu


 

Vår 2026

BED-3110 Kundeutvikling- og analyse - 10 stp


Ansvarlig enhet

Handelshøgskolen ved UiT

Emnetype

Emnet kan ikke tas som enkeltemne.

Innhold


Hva lærer du

Emnet setter søkelys på teorier og modeller som knytter seg til forvaltning av kundeporteføljer, det å ha en kunde-sentrisk orientering, beregning av kundelivstidsverdier og porteføljeverdier, samt teknikker for analyse av utviklingen til en bedrifts kundebase. Grunnlaget for mange av analysene er transaksjoner ned på ordre og kundenivå, men også mer holdningsbaserte data slik som kundetilfredshet, lojalitet og relasjonsstyrke. Ikke alle kundene er like mye verdt eller har samme potensial i forhold til relasjonsstyrke og lønnsomhet, og dette avspeiler seg i hvor mye ressurser og hvilke strategier som skal brukes på å rekruttere, beholde og utvikle kunder. Du vil blant annet lære å forstå og beregne kundelønnsomhet, kundelivstidsverdier og kundekapital. Du vil også lære hvilke analyser og perspektiver som kan benyttes for å vurdere helsetilstanden til en bedrifts samlede kundeportefølje, som inkluderer analyser av utviklingen over tid for ulike kohorter av kunder. Du vil også forstå betydningen av å segmentere med basis i både kundeverdi og relasjonsstyrke, samt finne strategier og taktikk for å kapre mer verdi fra ulike segmenter. Vi skal særlig knytte dette opp mot strategier for kundekapring, kundeutvikling, og kundebevaring. Etter å ha fullført og bestått emnet skal du ha utviklet følgende kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskaper

Du har

Ferdigheter

Du kan

Generell kompetanse

Du skal


Undervisnings- og eksamensspråk

Norsk

Undervisning

Fysiske forelesninger (i forbindelse med samling), programbasert simulering (online), digitale forelesninger (videoopptak) og nettmøter.