Skriv ut Lukk vindu


 

Vår 2026

BED-2316 Tjenestedesign - 7.5 stp


Ansvarlig enhet

Handelshøgskolen ved UiT

Emnetype

Emnet er forbeholdt studenter på programmet Bachelor i ledelse, innovasjon og marked og kan ikke tas som enkeltemne.

Emnet forutsetter fysisk tilstedeværelse på det studiested hvor emnet tilbys. Emnet er tilpasset studenter som kan delta aktivt på undervisning, seminar, i gruppearbeid, o.l.


Innhold

Alle bedrifter og virksomheter har behov for kontinuerlig utvikling. Et effektivt utgangspunkt for å utvikle nye tjenester og forretningsmodeller er en god forståelse av kundebehov og kundens opplevelse av verdi. I emnet «Tjenestedesign» står kundeperspektivet sentralt, og studentene skal arbeide både teoretisk og praktisk med reelle case-bedrifter for å utvikle nye og forbedrede brukeropplevelser. Emnet gir studentene kunnskap om sentrale temaer og begreper innen tjenesteinnovasjon, samt praktisk erfaring med tjenestedesign som metode. Tjenestedominant logikk anvendes som et teoretisk perspektiv og bakteppe for å forstå tjenesteinnovasjon. Studentene får også innblikk i interaksjonsdesign, og vi undersøker hvordan teorier og prinsipper fra interaksjonsdesign kan anvendes i både digitalt og fysisk tjenestedesign.

Sentrale temaer er:


Hva lærer du

Kunnskap

Kandidaten skal

Ferdigheter

Kandidaten kan

Generell kunnskap

Kandidaten skal


Undervisnings- og eksamensspråk

Norsk

Undervisning

Undervisningen består av forelesninger, seminarer, veiledning, og bedriftsbesøk/ekskursjon