Skriv ut | ![]() | Lukk vindu |
Høst 2025
BED-2304 Driftsregnskap og budsjettering - 7.5 stp
Ansvarlig enhet
Emnetype
Studiepoengreduksjon
Innhold
Driftsregnskap og budsjettering gir en innføring i hvordan bedrifter kan registrere, analysere og kontrollere sine kostnader og inntekter for å sikre effektiv drift og lønnsomhet. Studentene lærer å utarbeide budsjetter, gjøre avviksanalyser, og bruke tallgrunnlag til å støtte beslutninger. Kurset fokuserer på praktiske metoder for å forbedre økonomistyringen i bedriften.
Kurset er utformet etter prinsippet omvendt klasserom hvor ferdiginnspilte videoer og tilhørende oppgaver er lagt ut på forhånd. Her er det mulig å jobbe med fagstoffet i eget tempo, enten det er raskere eller tregere enn ordinær progresjon i emnet.
Opptakskrav
Generell studiekompetanse eller realkompetanse.
Søknadskode 9199 - enkeltemne lavere grad.
Hva lærer du
Kunnskaper og forståelse
- ha kunnskaper om nyere ideer og verktøy for planlegging, oppfølging og kontroll
- ha kunnskaper om ulike finansielle og ikke-finansielle prestasjonsmål, samt være i stand til å vurdere fordeler og ulemper med disse
- ha kunnskaper om standarder, standardkostregnskap og avvik mellom standardkostregnskap og virkelig regnskap.
- ha kunnskaper om budsjettering.
Ferdigheter
- kunne utføre kalkulasjon etter standardkostmetoden, kunne aktivitetskorrigere virksomhetens budsjett og kunne utarbeide driftsregnskap basert på standardkost, herunder fleksibelt budsjett
- kunne beregne og forklare resultatvirkningen av beholdningsendringer
- kunne foreta avviksanalyse, kjenne årsaker til avvik og kunne foreslå iverksetting av tiltak
- kunne identifisere beslutningsrelevante kostnader og inntekter og kunne løse ulike beslutningsproblemer
- kunne drøfte formålet med budsjettering og utarbeide hovedbudsjettene for likviditet, resultat og balanse, samt kjenne til hvordan budsjettprosesser kan organiseres.
Generell kompetanse
- kunne forstå og bruke standardkost som verktøy til budsjettering, prisfastsettelse, regnskapsavslutning og analyse av avvik mellom standardkostregnskap og virkelig regnskap.
- kunne bruke kunnskapene om budsjettering til å utarbeide resultat-, likviditets- og balansebudsjett, med utgangspunkt i inngående balanse og hendelser i perioden.