Skriv ut Lukk vindu


 

Høst 2025

VID-6082 MatematikkMOOC - Matematikk for lærere 1 1-10., Emne 1 - 15 stp


Ansvarlig enhet

Institutt for lærerutdanning og pedagogikk

Emnetype

EVU-emne.

Innhold

Utforsking, resonnering og argumentasjon kjennetegner matematikkfaget, det er også viktige aspekter ved matematikklæring. Dette er sentrale områder i LK - 20 gjennom for eksempel arbeidet med de ulike kjerneelementene og dybdelæringsprosesser. Innholdet i studiet vil vektlegge og gjenspeile dette.

I dette emnet vil det jobbes med å få undervisningskunnskap knyttet til de tre hovedtemaene Læring og undervisning, Fra heltall til brøk og desimaltall og Teknologi i matematikkfaget.

Innenfor Læring og undervisning vil emnet omhandle undervisningskunnskap, læringssamtalen, undervisningsdesign (RME) og åpne opplegg. Her vil vi se nærmere på hvordan man kan utforme og reflektere over undervisning i matematikk. Det vil være naturlig å komme inn på de ulike kjerneelementene i matematikk, og hvordan du som lærer kan legge til rette for gode dybdelæringsprosesser i arbeidet med matematikkfaget.

Fra heltall til brøk og desimaltall er et emne som inkluderer arbeid med tall på ulike måter. En solid forståelse av tall og posisjonssystemet vil kunne legge et grunnlag for elevenes arbeid med brøk og desimaltall.

Teknologi i matematikkfaget handler om hvordan man kan legge til rette for læring av matematikk ved hjelp av teknologi, spesielt vil arbeid med programmering og koding være sentralt her.


Opptakskrav

Søknadsfristen er 1. mars hos Utdanningsdirektoratet (for stipend- og vikarordning). Søknad må også registreres på EVU-web ved UiT. Frist 15. april.

Emnet tilbys med forbehold om tilstrekkelig antall kvalifiserte søkere.


Hva lærer du

Etter bestått emne skal studentene ha følgende læringsresultat:

Kunnskaper og forståelse:

Studenten skal ha:

Ferdigheter:

Studenten skal kunne:

Kompetanse:

Studenten skal ha kompetanse i å:


Undervisnings- og eksamensspråk

Norsk

Undervisning

I undervisningen vil det bli benyttet ulike og varierte arbeidsformer, med stor grad av studentaktivitet. Arbeidsformene vil blant annet omfatte studie av pensumlitteratur og introduksjonsvideoer, besvarelse av arbeidskrav, diskusjoner i kollokviegrupper på videomøter, digitale tester og praksisoppdrag. På studiet vil det legges vekt på at studentene skal delta aktivt i diskusjoner i videomøtene og nettforum.

Opplegget vil bli tilpasset til studentenes behov og hvilket trinn de arbeider på i skolen. Ved oppstart vil det være mulig å velge tilholdssted 1.- 7 eller 5.- 10. Både pensum, tema, undervisnings- og praksisoppgaver vil bli knyttet til dette aktuelle valget. Dette omfatter også sammensetning i studie-/kollokviegruppene.