Skriv ut | ![]() | Lukk vindu |
Høst 2025
SYP-3503 Vitenskapsteori, forskningsmetode og kunnskapsbasert praksis - 20 stp
Ansvarlig enhet
Emnetype
Studiepoengreduksjon
Innhold
Etter fullført emne skal studenten kunne arbeide kunnskapsbasert innen egen spesialitet og bidra til utvikling og forskning i praksis. Dette innebærer å ha inngående kunnskap i å identifisere kunnskapsstatus og kunnskapsmangler, sentrale kilder til kunnskap samt metoder for forbedring og kunnskapsutvikling i eget felt.
Emnet omfatter vitenskapsteori for å forstå bakgrunnen for ulike kunnskaps- og vitenskapstradisjoner og de vanligste empiriske kvalitative og kvantitative forskningsmetodene samt systematiske kunnskapsoppsummeringer, for å utvikle ny kunnskap for praksis. De viktigste forskningsetiske- og personvernsaspekter som aktualiseres i ulike metoder inkluderes.
Metoder for å kritisk vurdere ulike kunnskapskilder og anvende ny relevant kunnskap i praksis gjennom forbedringsarbeid og utøvelse av kunnskapsbasert praksis inngår i emnet.
Hva lærer du
Kunnskap:
- Har inngående kunnskap om de mest anvendte forskningsmetodene.
- Kan drøfte styrker og begrensninger ved de mest anvendte forskningsmetodene.
- Har inngående kunnskap om det vitenskapsteoretiske grunnlaget for ulike forskningstradisjoner, forskningsprosessen, forbedringsmetodikk, forskningsmetoder, personvernhensyn og forskningsetikk som er relevant for egen sykepleiespesialitet.
- Har inngående kunnskap om kunnskapsbasert praksis og forbedringsarbeid for å kunne bidra til nytenking og utvikling i praksis.
Ferdighet:
- Kan analysere og forholde seg kritisk til ulike kunnskapskilder.
- Anvender kritisk tenkning til å strukturere og formulere faglige resonnementer for å løse kliniske og teoretiske problemstillinger.
- Kan identifisere faglige problemstillinger, kunnskapsstatus, kunnskapsmangler og avklare behov for forskning og utviklingsarbeid i klinisk praksis.
- Kan bruke ulike metoder (kvalitative-, kvantitative- og systematisk litteraturgjennomgang) for å planlegge et avgrenset forsknings- eller utviklingsarbeid. Dette ved å benytte relevant teori fra eget fagområde, metodelitteratur og i samsvar med forskningsetiske normer og personvernhensyn.
- Kan utarbeide prosjektplan for et forsknings-prosjekt i eget fagfelt.
Generelle kompetanse:
- Kan analysere, anvende og formidle forskningsbasert kunnskap i møte med pasient, pårørende, helsepersonell og allmenheten.
- Kan analysere og forholde seg kritisk til kunnskapsbasert praksis for å kunne medvirke til utvikling av tjenesten.
- Kan bidra til kvalitetsarbeid og nytenkning i klinisk praksis.
Undervisnings- og eksamensspråk
Det blir i hovedsak undervist på norsk. Samisk språk kan benyttes der alle forstår samisk. Andre skandinaviske språk og engelsk kan benyttes.
Eksamensspråket er norsk. Studenter kan søke om å få oppgavesett og/eller besvare eksamen på et annet språk enn det som er fastsatt i emnebeskrivelsen jf. forskrift om studier og eksamener ved UiT - Norges arktiske universitet § 20.