Skriv ut | ![]() | Lukk vindu |
Høst 2025
SYP-3493 Kliniske praksisstudier 3 Intensivsykepleie - 15 stp
Ansvarlig enhet
Emnetype
Studiepoengreduksjon
Innhold
Tematikk: Avansert intensivsykepleie
Formål med emnet og faglig innhold
I emnet utvikler studentene sin kliniske kompetanse innenfor det avanserte i intensivsykepleie. Studentene skal kunne utøve mer selvstendig behandling, overvåkning til akutt og eller/ kritisk syke pasienter som har behov for kontinuerlig behandling, overvåkning og sykepleie. Det innbefatter også pasienter som har behov for gjenopprettelse av vitale funksjoner etter anestesi, kirurgi, traumer eller akutt forverring av akutt/ kronisk sykdom. Studentene skal etter endt klinisk praksis inneha handlingskompetanse i komplekse pasientsituasjoner, med hyppige og raske fokusskifter i et høyteknologisk miljø. Studentene skal kunne foreta selvstendige kliniske vurderinger, prioriteringer og beslutninger, slik at forverring av pasientens tilstand kan oppdages tidlig og hensiktsmessige tiltak blir iverksatt
Emnet vektlegger følgende tema:
- Handlingskompetanse i akutte og kritiske pasientsituasjoner, med hyppige og raske fokusskifter i et høyteknologisk miljø.
- Veiledning og støtte til pårørende slik at de kan ta del i omsorgen for pasienten
- Ledelse og koordinering av intensivsykepleien.
- Arbeidsmiljø
- Arbeide kunnskapsbasert
- Digital kompetanse
- Tverprofesjonelt- og tverrfaglig samarbeid
- Medisinsk teknisk utstyr
Emnets tematikker bygger på gjennomgått undervisning i SYP-3501 og SYP-3503
Obligatorisk forkunnskapskrav
Hva lærer du
Kunnskaper
- Har avanserte kunnskaper innen intensivmedisin og intensivsykepleie og kan gi sykepleie til kritisk syke pasienter som har svikt i ett eller flere organsystemer
- Kan foreta selvstendige kliniske vurderinger, prioriteringer og beslutninger, slik at forverring av pasientens tilstand kan oppdages tidlig og hensiktsmessige tiltak blir iverksatt
- Har avansert kunnskap om pedagogiske prinsipper i undervisning, veiledning og kommunikasjon til kollegaer, medstudenter og pårørende og hva som fremmer og hemmer samhandling
- Har avanserte kunnskaper om utøvelse av kunnskapsbasert intensivsykepleie
- Har inngående kunnskap om ledelse, organisering og endringsprosesser av tverrprofesjonelle tjenester og har kunnskaper om oppgaveløsning og teamarbeid
- Kan analysere og anvende kunnskaper og ferdigheter som bidrar til mestring og arbeidsglede i et miljø der tverrfaglig samarbeid er viktig
- Har kunnskap om e-helse, informasjons- og veldferdsteknologi som er relevant for intensivmedisinsk behandling
Ferdigheter
- Har avanserte ferdigheter i identifisering av endring i pasientens tilstand og anvender disse i forebygging av komplikasjoner til intensivbehandling
- Har avanserte ferdigheter i å yte kompenserende hjelp ved svikt i vitale funksjoner og kan anvende avansert medisinsk teknisk utstyr og annen ordinert intensivmedisinsk behandling for å ivareta pasientsikkerhet
- Kan analysere risikofaktorer relatert til intensivbehandling, samt ta selvstendig ansvar for tidlig rehabilitering av intensivpasienten med utgangspunkt i pasient og pårørende sine ressurser
- Har avanserte ferdigheter i kommunikasjon med pasientens pårørende og delaktiggjør de i intensivpleien. Yter omsorg for pasientens pårørende i alle aldre
- Kan analysere etiske problemstillinger og anvende etisk refleksjon for å kunne ivareta intensivpasienten og pårørende i akutte og kritiske situasjoner
- Kan bruke digital kompetanse, bistå i utviklingen av og bruke egnet teknologi på individ- og systemnivå
- Kan analysere og vurdere tilgjengelige ressurser og prioritere tiltak for å fremme velvære, lindring og livsmot hos intensivpasienten og pårørende, samt drift av intensivavdelingen
- Kan anvende relevante metoder for å innhente, systematisk vurdere og anvende kunnskap i fagutvikling og forbedringsarbeid
Generell kompetanse:
- Har avanserte kunnskaper og ferdigheter i å utøve helhetlig intensivsykepleie med et omsorgsfullt håndlag og respekt for pasientens og pårørendes integritet, ressurser og opplevelser ved å være akutt og/eller kritisk syk
- Kan bidra i implementering av kunnskapsbasert praksis og bidra til kvalitet i klinisk arbeid
- Kan anvende kunnskaper og ferdigheter for å kunne lede, koordinere og samhandle tverrprofesjonelt i behandlingen av intensivpasienten
- Kan analysere, kritisk vurdere og reflektere over samhandling og kommunikasjon som kan påvirke pasientforløpet og / eller arbeidsmiljøet samt iverksette tiltak som stimulerer samhandling
- Kan ta ansvar for å lede sykepleien til pasienten, og koordinerer tverprofesjonelt team rundt pasienten
- Kan selvstendig dokumentere, kvalitetssikre og formidle faglig informasjon om intensivpasientene og medvirker i beslutningsprosesser angående intensivpasienten og behandling
- Har avanserte kunnskaper og ferdigheter i å ivareta pasientens sikkerhet og kan bruke og forholde seg kritisk til ulike kartleggings-, vurderings- og dokumentasjons-verktøy og anvender gjeldende administrative verktøy i rapportering av avvik
Undervisnings- og eksamensspråk
Det blir i hovedsak undervist på norsk. Samisk språk kan benyttes der alle forstår samisk. Andre skandinaviske språk og engelsk kan benyttes.
Eksamensspråket er norsk. Studenter kan søke om å få oppgavesett og/eller besvare eksamen på et annet språk enn det som er fastsatt i emnebeskrivelsen jfr. Forskrift om eksamener § 20
Undervisning
Veiledet kliniske praksisstudier i 10 uker.
1)Individuell målsetning med konkretisering av læringsutbytter og selvvurderinger.
2) Kontinuerlig læringslogg er en viktig arbeidsform.
3) Midt- og sluttvurdering gjennomføres med vurderingsverktøy
4) Skriftlig selvvurdering x 2, forut for midt og sluttvurdering.
5) Praksisveiledningsforum med veiledning, studentfremlegg og litteraturstudier.
6)Simulering og ferdighetstrening
7) e-læring