Skriv ut Lukk vindu


 

Høst 2025

SYP-3493 Kliniske praksisstudier 3 Intensivsykepleie - 15 stp


Ansvarlig enhet

Institutt for helse- og omsorgsfag

Emnetype

Emnet er obligatorisk i M-SYKEPL Master i sykepleie, studieretning intensivsykepleie, og kan ikke tas som enkeltemne

Studiepoengreduksjon

SYP-3126 Kliniske praksisstudier 3 - Intensivsykepleie 15 stp

Innhold

Tematikk: Avansert intensivsykepleie

Formål med emnet og faglig innhold

I emnet utvikler studentene sin kliniske kompetanse innenfor det avanserte i intensivsykepleie. Studentene skal kunne utøve mer selvstendig behandling, overvåkning til akutt og eller/ kritisk syke pasienter som har behov for kontinuerlig behandling, overvåkning og sykepleie. Det innbefatter også pasienter som har behov for gjenopprettelse av vitale funksjoner etter anestesi, kirurgi, traumer eller akutt forverring av akutt/ kronisk sykdom. Studentene skal etter endt klinisk praksis inneha handlingskompetanse i komplekse pasientsituasjoner, med hyppige og raske fokusskifter i et høyteknologisk miljø. Studentene skal kunne foreta selvstendige kliniske vurderinger, prioriteringer og beslutninger, slik at forverring av pasientens tilstand kan oppdages tidlig og hensiktsmessige tiltak blir iverksatt

Emnet vektlegger følgende tema:

Emnets tematikker bygger på gjennomgått undervisning i SYP-3501 og SYP-3503


Obligatorisk forkunnskapskrav

SYP-3492 Kliniske praksisstudier 2 Intensivsykepleie

Hva lærer du

Kunnskaper

Ferdigheter

Generell kompetanse:


Undervisnings- og eksamensspråk

Det blir i hovedsak undervist på norsk. Samisk språk kan benyttes der alle forstår samisk. Andre skandinaviske språk og engelsk kan benyttes.

Eksamensspråket er norsk. Studenter kan søke om å få oppgavesett og/eller besvare eksamen på et annet språk enn det som er fastsatt i emnebeskrivelsen jfr. Forskrift om eksamener § 20


Undervisning

Veiledet kliniske praksisstudier i 10 uker.

1)Individuell målsetning med konkretisering av læringsutbytter og selvvurderinger.

2) Kontinuerlig læringslogg er en viktig arbeidsform.

3) Midt- og sluttvurdering gjennomføres med vurderingsverktøy

4) Skriftlig selvvurdering x 2, forut for midt og sluttvurdering.

5) Praksisveiledningsforum med veiledning, studentfremlegg og litteraturstudier.

6)Simulering og ferdighetstrening

7) e-læring