| Skriv ut | Lukk vindu |
Høst 2025
SVF-1050 Samfunnsvitenskapelig metode - 10 stp
Ansvarlig enhet
Emnetype
Emnet er obligatorisk for studenter på bachelorprogrammet i statsvitenskap, sosiologi, samfunnsplanlegging og samfunnssikkerhet og masterprogrammet lektor i språk og samfunnsfag trinn 8-13 studieretning sosiologi og studieretning samfunnsfag som fag 2.
Emnet passer som støtteemne for andre samfunnsfag og humanistiske fag og kan tas som enkeltemne.
Studiepoengreduksjon
Innhold
Samfunnsvitenskapelige metoder brukes i mange studier og gir kunnskap som er nyttig på en rekke fag- og samfunnsfelt. I mange yrker er det behov for å kunne lese, forstå, vurdere og bruke slike metoder. Dette emnet gir en bred teoretisk og praktisk innføring i kvantitative og kvalitative samfunnsvitenskapelige forskningsmetoder.
Som student blir du kjent med hvordan du planlegger og gjennomfører ulike former for kvalitative og kvantitative undersøkelser, blant annet intervju- og observasjonsundersøkelser i kvalitative metoder og spørreskjemaundersøkelser i kvantitative metoder. Det betyr at du lærer å utvikle prosjektbeskrivelser og problemstillinger, og oversette dette til forskningsspørsmål som du kan utforske med ulike metoder.
I kvantitativ metode lærer du hvordan du bruker ulike statistiske metoder til å analysere data og tolke resultatene.
I kvalitative metoder lærer du å gjennomføre undersøkelser og fortolke empirisk materiale som er produsert gjennom f.eks. observasjon eller kvalitative intervju.
Opptakskrav
Generell studiekompetanse eller realkompetanse.
Søknadskode 9199 - enkeltemner lavere grad.
Hva lærer du
Etter bestått emne har studentene følgende læringsutbytte:
Kunnskaper
Studenten har kunnskap om:
- grunnleggende vitenskapsteorietiske spørsmål knyttet til samfunnsvitenskapelige forskningsmetoder
- ulike kvalitative og kvantitative forskningsmetoder og analysetilnærminger
- forskningsetiske problemstillinger bla, personvernreglement, begrunnelser for disse og hvordan en går frem for å melde et forskningsprosjekt
Ferdigheter
Studenten kan:
- operasjonalisere enkle praktiske og teoretiske problemstillinger for egne empiriske undersøkelser
- planlegge og gjennomføre begrensede kvalitative og kvantitative undersøkelser
- vurdere og kritisere resultater fra egne og andres forskning eller utredninger
- reflektere over utfordringer knyttet til etiske spørsmål og personvern i egne og andres empiriske undersøkelser
Kompetanse
Studenten kan:
- planlegge, gjennomføre og formidle mindre prosjekter, alene og som deltaker i en gruppe, i tråd med etiske krav og retningslinjer for forskning. Studenten kan blant annet gjøre enkel programmering
Undervisnings- og eksamensspråk
Undervisning
Undervisning består av fysiske forelesninger i kvantitativ metode (inntil 7 dobbeltimer) og kvalitativ metode (inntil 7 dobbelttimer). Det er oppgaveseminar/PC-lab (ca. 4 dobbeltimer) parallelt med forelesningene i kvantitativ metode, og (ca. 4 dobbeltimer) seminar knyttet til det obligatoriske arbeidskravet som gjennomføres i gruppe i kvalitativ metode. Deltakelse i seminarene er nødvendig for å gjennomføre arbeidskravene.
Seminarene støtter opp om gruppeoppgavene og veileder studentene i arbeidet med de obligatoriske arbeidskravene. Gjennom disse seminarene og gruppens eget arbeid med oppgavene lærer du statistikk og kvalitative forskningsmetoder i praksis. Grupper jobber sammen mellom seminarene. Siden veiledning i oppgavearbeidet skjer i seminarundervisningen, er aktiv deltakelse i seminar og grupper nødvendig for å gjennomføre arbeidskravene.
På emnets læringsplattform finner du digitale ressurser med lenker til alternative lærebøker og undervisningsressurser i samfunnsvitenskapelig metoder.
Kvalitetssikring av emnet
Emnet evalueres en gang per programperiode, med underveisevaluering og sluttevaluering. Underveisevaluering foretas muntlig sammen med faglærer. Sluttevalueringen foretas vanligvis skriftlig.