Skriv ut | ![]() | Lukk vindu |
Høst 2025
SSO-1111 Introduksjon til sosialt arbeid som fagfelt og barnevernspedagogen og sosionomens yrkesroller - 30 stp
Ansvarlig enhet
Emnetype
Studiepoengreduksjon
Innhold
I emnet introduseres studentene for sosialt arbeid som fagfelt, og barnevernspedagogens og sosionomens yrkesrolle, kunnskapsgrunnlag og rammer for profesjonsutøvelsen. Studentene får innføring i teoretiske perspektiver, etikk og velferdsforvaltning. Emnet vil gi en introduksjon til kunnskap om og arbeid med sosialfaglige problemstillinger.
Det gis en innføring i grunnleggende akademisk skriving.
Hva lærer du
Etter bestått emne skal studenten ha følgende læringsutbytte:
Kunnskaper:
Studenten
- har kunnskap om sosialt arbeids og barnevernsfaglig historie, mandat og samfunnsoppdrag.
- har kunnskap om sosialt arbeid og barnevernsfaglig teorigrunnlag og arbeidsmåter.
- har kunnskap om sentrale etiske teorier, yrkesetikk og verdigrunnlaget i sosialfaglig og barnevernsfaglig arbeid.
- har kunnskap om samfunnsvitenskapelige, juridiske og psykologiske perspektiver med relevans for sosialfaglig og barnevernsfaglig arbeid.
- har kunnskap om kommunikasjons- og relasjonsarbeid i sosialfaglig og barnevernsfaglig arbeid.
- har kunnskap om ansvars -og arbeidsfordeling i velferdsforvaltningen.
- har kunnskap om urfolksperspektiv i nordområder.
- har kunnskap om hvordan sosiale problemer oppstår og utvikler seg i en samfunnsmessig sammenheng.
- har kunnskap om oppvekst, barndom, sosialisering, læring, utvikling og danning.
- kjenner til erfarings- og brukerkunnskap i sosialfaglig og barnevernsfaglig arbeid.
- kjenner til politiske og administrative beslutningsprosesser som er relevante for sosial- og barnevernsfaglig praksis.
- kjenner til lovgivningsprosessen, juridisk metode og rettskildelære, herunder de viktigste lover med relevans for sosial- og barnevernsfaglig arbeid.
- kjenner til betydningen av kritisk refleksjon.
- kjenner til grunnleggende akademisk skriving og dokumentasjon.
Ferdigheter
Studenten kan
- reflektere over fagets kunnskaps- og verdigrunnlag.
- gjøre rede for ulike perspektiver på barnevernsfaglige temaer og sosiale problemer.
- anvende og reflektere over ulike former for kommunikasjon.
- reflektere over velferdsforvaltningens betydning for sosialfaglig profesjonsutøvelse.
- praktisere grunnleggende normer og regler i akademisk skriving.
Generell kompetanse
Studenten har
- innsikt i betydningen av egen personlige og faglige utvikling for profesjonsutøvelsen.
- kunnskap om teorigrunnlag, verdier og menneskesyn i sosialfaglig og barnevernsfaglig arbeid.
- kunnskap om barnevernspedagogens og sosionomens rolle og funksjon i velferdssamfunnet.
- kunnskap om perspektiver på og rammer for sosialfaglig profesjonsutøvelse.
Undervisnings- og eksamensspråk
Undervisningen foregår hovedsakelig på norsk. Noe av undervisningen kan bli gitt på annet skandinavisk språk eller på engelsk.
Eksamensspråket er norsk.
Undervisning
• forelesninger
• selvstudier
• ulike typer studentaktive læringsformer
• gruppearbeid