Skriv ut | ![]() | Lukk vindu |
Høst 2025
SOS-1003 Medisin og samfunn - 10 stp
Ansvarlig enhet
Emnetype
Emnet er obligatorisk i bachelorprogrammet i sosiologi. Emnet passer som valgemne for studenter på Lektor i språk og samfunnsfag trinn 8-13 med fag 1 eller fag 2 i sosiologi.
Emnet kan tas som enkeltemne eller som valgemne i andre bachelorgradsprogrammer.
Innhold
Emnet tar for seg forholdet mellom helse, sykdom og samfunn. Hensikten med kurset er å vise at sykdom og helse må sees i sammenheng med det samfunnet de er en del av. Det vil bli lagt vekt på å forstå og analysere helsevesenets rolle i dagens samfunn, og hvordan denne inngår i den norske velferdsstaten. Det vil spesielt bli fokusert på utfordringene sektoren og medisinen står overfor i utviklingen fremover.
Temaer som forebyggende medisin, risiko, kjønn, diagnostikk og ulikhet i helse vil stå sentralt. Gjennom studiet av dette emnet vil du få kjennskap til aktuelle teorier og innsikt i deler av forskningen som undersøker forholdet mellom medisin, helseprofesjoner og samfunn. På kurset vil du også lære å lese sosiologiske, empiriske tekster, praktisere akademisk skriving og utvikle informasjonskompetanse.
Opptakskrav
Generell studiekompetanse eller realkompetanse.
Søknadskode 9199 - enkeltemner lavere nivå.
Hva lærer du
Etter bestått emne har studentene følgende læringsutbytte:
Kunnskap
Studenten har:
- oversikt over samfunnsvitenskapelige teorier og forskning om forholdet mellom medisin og samfunn
- kunnskap om hvordan empiriske studier innen medisinsk sosiologi er bygget opp
Ferdigheter
Studenten kan:
- redegjøre for samfunnsvitenskapelige teorier knyttet til forholdet mellom medisin og samfunn, og anvende disse i drøfting av empirisk kunnskap på feltet
- forstå hvordan empiriske studier er bygget opp
Kompetanse
- studenten har forbedret sin informasjonskompetanse
- studenten kan referere til sosiologiske tekster i egen drøfting og bygge opp en akademisk tekst
Undervisnings- og eksamensspråk
Undervisning
Undervisning består av inntil 8 dobbeltimer forelesning og inntil 8 dobbeltimer seminar.
Gjennom seminarundervisning får studentene trening i å legge frem faglig innhold både muntlig og skriftlig.
Kvalitetssikring av emnet
Alle emner evalueres en gang i løpet av programperioden. Programstyret avgjør hvilke emner som skal evalueres av studenter og lærer per år.