Skriv ut Lukk vindu


 

Høst 2025

REL-1027 Religion, natur og klima - 10 stp


Ansvarlig enhet

Institutt for arkeologi, historie, religionsvitenskap og teologi

Emnetype

Emnet er obligatorisk for studenter på årsstudiet i religionsvitenskap og på lektorutdanning med religionsvitenskap som fag 2. Emnet inngår i valgemnepakken Religion, natur og urfolk, samt i den tverrfaglige emnepakken Bærekraft, kultur og natur. Det kan også tas som enkeltemne.

Innhold

Klimaendringer, naturkatastrofer, tap av biologisk mangfold og overutnyttelse av naturressurser er blant de største utfordringene vi står overfor i vår tid. Dette emnet utforsker hvilken betydning religion har for hvordan vi forstår og responderer på disse kritiske problemstillingene.

Hvilke ressurser trekker mennesker veksler på når de handler og tenker om natur, miljø og klima? Har religiøs tro og praksis innvirkning på hvordan mennesker oppfatter sin rolle i naturen, og hvorvidt de forvalter den på en bærekraftig måte?

Emnet tilbyr ulike teoretiske perspektiver for å analysere disse spørsmålene. Gjennom en kritisk tilnærming vil studentene få innsikt i religioners mangefasetterte innflytelse på naturforståelse, miljøspørsmål, klimapolitikk og bærekraft - lokalt og globalt.


Opptakskrav

Generell studiekompetanse eller realkompetanse.

Søknadskode 9199 - enkeltemner lavere grad.


Hva lærer du

Etter bestått emne har studentene følgende læringsutbytte:

Kunnskaper

Studenten har kunnskap om:

Ferdigheter

Studenten kan:


Undervisnings- og eksamensspråk

Undervisningsspråket er normalt norsk. Enkelte av forelesningene kan bli gitt på andre skandinaviske språk eller engelsk.

Eksamensspråket er normalt norsk, men det kan også gis anledning til å gjennomføre eksamen på andre skandinaviske språk eller engelsk.


Undervisning

Undervisningen består av 20 timer forelesninger i tilknytning til pensum. Det forutsettes aktiv studentdeltagelse på forelesninger. Studentene oppfordres til egenaktivitet, for eksempel i form av etablering av kollokviegrupper.

Alle emner evalueres en gang i løpet av programperioden. Studieprogramleder avgjør hvilke emner som skal evalueres av studenter og lærer per år.