Skriv ut | ![]() | Lukk vindu |
Høst 2025
REL-1027 Religion, natur og klima - 10 stp
Ansvarlig enhet
Emnetype
Innhold
Klimaendringer, naturkatastrofer, tap av biologisk mangfold og overutnyttelse av naturressurser er blant de største utfordringene vi står overfor i vår tid. Dette emnet utforsker hvilken betydning religion har for hvordan vi forstår og responderer på disse kritiske problemstillingene.
Hvilke ressurser trekker mennesker veksler på når de handler og tenker om natur, miljø og klima? Har religiøs tro og praksis innvirkning på hvordan mennesker oppfatter sin rolle i naturen, og hvorvidt de forvalter den på en bærekraftig måte?
Emnet tilbyr ulike teoretiske perspektiver for å analysere disse spørsmålene. Gjennom en kritisk tilnærming vil studentene få innsikt i religioners mangefasetterte innflytelse på naturforståelse, miljøspørsmål, klimapolitikk og bærekraft - lokalt og globalt.
Opptakskrav
Generell studiekompetanse eller realkompetanse.
Søknadskode 9199 - enkeltemner lavere grad.
Hva lærer du
Etter bestått emne har studentene følgende læringsutbytte:
Kunnskaper
Studenten har kunnskap om:
- religionsvitenskapelige perspektiver på forholdet mellom religion, natur, miljø og klima.
- ulike religiøse oppfatninger av menneskets rolle i naturen
- variasjon og mangfold i religiøse menneskers respons på miljøproblemer og klimaendringer
Ferdigheter
Studenten kan:
- gjøre rede for og tolke forskjeller og likheter mellom ulike religiøse tradisjoners forhold til natur, miljø og klima
- reflektere kritisk over religiøse autoriteter, tradisjoner, og individers respons på miljø- og klimautfordringer
Undervisnings- og eksamensspråk
Undervisningsspråket er normalt norsk. Enkelte av forelesningene kan bli gitt på andre skandinaviske språk eller engelsk.
Eksamensspråket er normalt norsk, men det kan også gis anledning til å gjennomføre eksamen på andre skandinaviske språk eller engelsk.
Undervisning
Undervisningen består av 20 timer forelesninger i tilknytning til pensum. Det forutsettes aktiv studentdeltagelse på forelesninger. Studentene oppfordres til egenaktivitet, for eksempel i form av etablering av kollokviegrupper.
Alle emner evalueres en gang i løpet av programperioden. Studieprogramleder avgjør hvilke emner som skal evalueres av studenter og lærer per år.