Skriv ut Lukk vindu


 

Høst 2025

PSY-1202 Psykologisk metodologi - 10 stp


Ansvarlig enhet

Institutt for psykologi

Emnetype

Emnet er forbehold studenter på profesjonsstudiet i psykologi og kan ikke tas som enkeltemne.

Studiepoengreduksjon

PSY-1022 Psykologisk metodologi 10 stp

Innhold

Emnet er utformet for å gi en innføring i de viktigste begrepene i psykologisk metodologi. Emnet består av flere tematiske komponenter: Hoveddelene er kvantitativ metode og kvalitativ metode. i tillegg kommer de mindre komponentene psykologihistorie og informasjonskompetanse.

Hva lærer du

Et sentralt kjennetegn ved moderne psykologi er at fagets teorier og forståelsesmodeller er forankret i en vitenskapelig tenkning og empirisk forskning. For å oppnå en solid og moderne, forskningsbasert forståelse av atferd og mentale prosesser, er det avgjørende å ha kunnskap og fortrolighet med psykologiens metodiske begreper og prinsipper, inkludert statistikk, forskningsintervjuer og ulike metoder for databehandling.

Dette emnet er derfor utviklet for å gi studenter i psykologi en grunnleggende innføring i de mest sentrale metodologiske konseptene og prinsipper som danner fundamentet for psykologisk forskning.

Hovedmålet med emnet er å introdusere studentene for disse begrepene og prinsippene, samtidig som det legges til rette for refleksjon og diskusjon om hvordan de anvendes i praksis.

Etter å ha fullført og bestått emnet, skal studenten ha oppnådd følgende læringsutbytte:

Kunnskaper:

Ved fullført emne skal kandidaten:

Ferdigheter:

Ved fullført emne skal kandidaten:

Generell kompetanse:

Ved fullført emne skal kandidaten:


Undervisnings- og eksamensspråk

Norsk

Undervisning

Undervisningen foregår både som fellesforelesninger og som seminarer.

Seminarene er lagt opp med oppgaver som skal løses i mindre grupper.

Informasjonskompetanse ivaretas gjennom en selvstudiumsmodul (iKomp) som støttes med aktiviteter i seminarene.

Studentene forventes å arbeide aktivt og jevnt gjennom hele semesteret, både individuelt og i selvstyrte kollokviegrupper. Dette er nødvendig for å maksimere utbyttet av undervisningen og for å oppnå emnets læringsutbytte.