| Skriv ut | Lukk vindu |
Høst 2025
PED-6341 Veilederutdanning for lærere i skole og barnehage. Grunnmodul - 15 stp
Ansvarlig enhet
Emnetype
Studiepoengreduksjon
Innhold
Emnet skal gi formell veilederkompetanse. Emnet kvalifiserer for veiledning individuelt og i grupper av studenter i lærerutdanning, nyutdannede lærere og kollegaer. Emnet gir en innføring i pedagogisk veiledning som tilnærming til læring og utvikling. Studentene tar utgangspunkt i de til enhver tid gjeldende rammer og mål for veiledning for studenter/ nyutdannede/ kollegaer.
Emnet tar for seg følgende overordnede tema knyttet til veiledning:
- Veiledning som fagfelt
- Tradisjoner, begreper og praktiske tilnærminger
- Kunnskapssyn, danning og læring i veiledning
- Grunnleggende veiledningsferdigheter
- Refleksjon i veiledning
- Kommunikasjon og relasjon
- Profesjon og veiledning
- Profesjonsutvikling
- Profesjonsetikk
- Organisasjon og lærende kulturer
- Kollektiv og individuell profesjonsutvikling og læring
- Vitenskapsteori og metode
- Metoder for egen og andres utvikling
- Aksjonsforskningsstrategier
Emnet overlapper disse emnene:
- PED-6325
- PED-6310 Veiledning og utvikling av lærerprofesjonalitet i en flerkulturell sammenheng (10 stp.) og PED-6317 Veiledning og profesjonsutvikling (5 stp.)
- PED-6314 Veiledning for lærerutdannere i praksisfeltet del 1 (15 stp.)
- PED-6316 Veiledning for nyutdanna lærere i skole og barnehage del 1 (15 stp.)
- Veiledning i praksis (15 stp.)
Opptakskrav
Søknadsfristen er 1. mars hos Utdanningsdirektoratet (for stipend- og vikarordning). Søknad må også registreres på EVU-web ved UiT. Frist 15. april.
Emnet tilbys med forbehold om tilstrekkelig antall kvalifiserte søkere.
Hva lærer du
Etter bestått emne skal studenten ha følgende læringsutbytte:
Kunnskaper:
Studenten har:
- inngående kunnskap om veiledningstradisjoner, om veiledning som teoretisk og praktisk felt, med vekt på dialog, refleksjon, kommunikasjon og relasjonsbygging
- avansert kunnskap om sammenhengen mellom kunnskapssyn, danning og ulike veiledningstradisjoner
- inngående kunnskaper om grunnleggende veiledningsferdigheter
- avansert forskningsbasert kunnskap om lærerprofesjonens kvalifisering, læring, utvikling og etiske utfordringer og dilemma knyttet til arbeidet som lærer i barnehage og skole
- inngående kunnskap om faglige, etiske og pedagogiske prinsipper og perspektiver på veilederrollen
- inngående kunnskap om individuelle og kollektive lærings- og utviklingsprosesser
- kunnskap om styrker og svakheter ved ulike tilnærminger til veiledning
- inngående kunnskap om aksjonsforskningsstrategier for å utvikle eget veiledningsarbeid
- avansert innsikt i etiske perspektiver og utfordringer knyttet til veiledning og bruk av digitale verktøy
- inngående kunnskap om overgangen fra utdanning til yrke
Ferdigheter:
Studenten skal kunne:
- anvende forsknings- og erfaringsbasert kunnskap om veiledning og profesjonsutøvelse for å analysere og kritisk reflektere over profesjonsveiledning i utdanning og yrke.
- planlegge, gjennomføre, kritisk analysere og evaluere veiledningsprosesser med studenter, nyutdannede eller kollegaer både individuelt og i grupper.
- vurdere studenter ut fra innsikt i læringsutbytteformuleringene i praksisemnene.
- gjennomføre veiledning i tråd med forskningsetiske normer.
- utvikle gode system for veiledning på arbeidsplassen.
- anvende aksjonsforskningsstrategier som relevant tilnærming for å jobbe systematisk med egen og andres utvikling.
Kompetanse:
Studenten skal kunne:
- gi kvalifisert veiledning til studenter eller nyutdannede gjennom kritisk refleksjon over og analyse av sentrale faglige problemstillinger.
- analysere relevant forskning, teori og forskningsetiske problemstillinger innen veiledningsfeltet i skole og barnehage.
- bidra til utvikling og innovasjon av gode systemer for veiledning av studenter, nyutdannede eller kollegaer i skole og barnehage.
Undervisnings- og eksamensspråk
Undervisningsspråk: Norsk.
Eksamen kan avlegges på norsk eller annet skandinavisk språk. Det kan søkes til instituttet om å avlegge eksamen på engelsk.
Undervisning
Undervisnings- og arbeidsform
- Emnet er samlingsbasert og går over et semester.
- Emnet består av 3 samlinger à 2 dager og arbeid på nett mellom samlingene. Emnet krever aktiv deltagelse i ulike aktiviteter både på samlingene, på egen arbeidsplass, på nettet og selvstudier.
- Samlingene vil bestå av en veksling mellom seminararbeid og veiledningsøvelser individuelt og i grupper.
Emnet evalueres fortløpende etter den enkelte samling og etter endt studieår. Det forventes at studentene deltar i evaluering av studiet.