| Skriv ut | Lukk vindu |
Høst 2025
PED-6328 Sosiale og emosjonelle utfordringer - 15 stp
Ansvarlig enhet
Emnetype
Studiepoengreduksjon
Innhold
Det er et mål at kandidatene skal få kunnskaper og tilegne seg forståelse av sentrale faglige tema, samt få personlige ferdigheter om barn og ungdom med sosiale og/eller emosjonelle utfordringer.
På grunn av sin organisering og faglige innhold, vurderes dette som et velegnet godt studietilbud for praksisfeltet.
Sentrale tema
- Ulike forståelsesperspektiver og verdigrunnlag
- Begreper og metoder i arbeid med sosiale- og emosjonelle utfordringer
- Identifisering av miljø- og samfunnsmessige barrierer
- Kartleggingsverktøy
- Individuell opplæringsplan
Opptakskrav
- Bachelorgrad eller tilsvarende innen pedagogikk, helse-/sosialfaglig utdanning eller tilsvarende.
- Bachelor- eller mastergrad med praktisk-pedagogisk utdanning.
Søknad om opptak registreres i EVU-web. Søknadsfristen er 28. juli 2025.
Emnet har begrenset kapasitet med plass til 100 oppmeldte.Rangering av kvalifiserte søkere skjer på bakgrunn av loddtrekning, jf Forskrift om opptak UiT §19. Det tas forbehold om nok kvalifiserte søkere for oppstart av emnet.
Hva lærer du
Etter bestått studium har kandidaten følgende læringsutbytte:
Kunnskaper:
- Har bred kunnskap om ulik teoretiske perspektiver knyttet til sosiale og emosjonelle vansker, og kan reflektere over hvordan disse perspektivene styrer våre handlinger.
- Har inngående kunnskaper om, og kan analysere faglige problemstillinger knyttet til ulike sosiale og emosjonelle utfordringer.
- Har inngående kunnskap om faktorer som kan hemme og fremme utvikling av sosial kompetanse, og ha kunnskap om hvordan disse kan nyttiggjøres.
Ferdigheter:
- Beherske fagområdets uttrykksformer og formidle omfattende selvstendig arbeid innenfor fagområdet.
Generell kompetanse:
- Kjenne til nytekning innenfor fagområdet og anvende relevante metodiske prinsipper i møtet med sosiale og/eller emosjonelle utfordringer.
Undervisnings- og eksamensspråk
Undervisning
Studiets læringsaktiviteter er forelesning, gruppearbeid, praktiske øvelser og selvstudium.
Studietilbudet er samlingsbasert, og samlingene er digitale, men synkrone. Det betyr at det er obligatorisk oppmøte for studentene på samlingene og det forventes at studentene deltar med kamera på da det legges stor vekt på studentaktive læringsformer og arbeid i grupper.
Emnet er organisert med tre digitale samlinger á tre dager fordelt over ett semester.
Det legges vekt på at både undervisning og læring skal være studentaktive. Studentenes egne erfaringer er en ressurs og vil bli tatt aktiv i bruk i studiet. Selvstudium er en viktig del av utdanningen.