| Skriv ut | Lukk vindu |
Høst 2025
PED-6327 Veiledning for praksislærere i barnehagen - 30 stp
Ansvarlig enhet
Emnetype
Studiepoengreduksjon
Innhold
Emnet skal gi formell veilederkompetanse. Det er utformet for å møte sentrale føringer om veilederkompetanse for barnehagelærere i praksisfeltet
Emnet tar for seg følgende overordnede tema knyttet til veiledning:
Veiledning som fagfelt
- Tradisjoner, begreper og praktiske tilnærminger
- Kunnskapssyn, danning og læring i veiledning
- Grunnleggende veiledningsferdigheter
- Refleksjon i veiledning
- Kommunikasjon og relasjon
- Veiledning av studenter, nyutdannede og kollegaer
Profesjon og veiledning
- Profesjonsutvikling
- Profesjonsetikk
- Etikk og digital kompetanse
- Makt og asymmetri i veiledning
- Styrking og mestring i veiledning for profesjonsutviklingen
Organisasjon og lærende kulturer
- Kollektiv og individuell profesjonsutvikling og læring
Vitenskapsteori og metode
- Metoder for egen og andres utvikling
- Aksjonsforskningsstrategier
Opptakskrav
Søknadsfristen er 1. mars hos Utdanningsdirektoratet (for stipend- og vikarordning). Søknad må også registreres på EVU-web ved UiT. Frist 15. april.
Emnet tilbys med forbehold om tilstrekkelig antall kvalifiserte søkere.
Hva lærer du
Etter bestått emne skal studenten ha følgende læringsresultat:
Kunnskaper
Studenten skal ha;
- avansert kunnskap om veiledning som fagfelt, tradisjoner og praktiske tilnærminger
- inngående forståelse for sammenhengen mellom kunnskapssyn, danning og læring i veiledning
- kunne analysere faglige problemstillinger med utgangspunkt i fagområdets tradisjoner og historie
- inngående kunnskap om veiledning av studenter, nyutdannede eller kollegaer både individuelt og i grupper
- inngående kunnskap og forståelse for veiledning som del av barnehagens profesjonsutvikling
- forståelse for sammenhengen mellom veiledning og vurdering
- avansert kunnskap om ulike profesjonsetiske aspekt knyttet til veiledning
- forståelse for strategier innenfor aksjonsforskning for egen og andres profesjonelle utvikling
- avansert innsikt i etiske perspektiver og utfordringer knyttet til veiledning og bruk av digitale verktøy
Ferdigheter
Studenten skal kunne:
- planlegge, gjennomføre og kritisk analysere og vurdere veiledning av studenter, nyutdannede eller kollegaer både individuelt og i grupper
- utvikle gode system for veiledning på egen arbeidsplassen
- gjennomføre veiledning i tråd med forskningsetiske normer
- bruke strategier innen aksjonsforskning for å utvikle eget veiledningsarbeid
Kompetanse
Studenten skal kunne:
- gi kvalifisert veiledning til studenter, nyutdannede eller øvrige kollegaer, gjennom kritisk refleksjon og analyse av sentrale faglige problemstillinger
- bidra til utvikling og innovasjon av gode systemer for veiledning på egen arbeidsplass
- formidle resultater fra egen og andres forsknings- og utviklingsarbeid til studenter, kollegaer og fagfeller, samt delta i debatter på fagområdet
Undervisnings- og eksamensspråk
Undervisning
Emnet er samlingsbasert og går over to semestre. Emnet er delvis nettbasert og samlingsbasert med 3 fysiske samlinger à 2 dager, pr semester.
Emnet krever aktiv deltagelse i obligatoriske aktiviteter både på samlingene, på egen arbeidsplass, vedbruk av nettbaserte løsninger og selvstudier.
Det kreves at deltagerne praktiserer veiledning aktivt gjennom emnet, primært med studenter i praksis, med nyutdannede eller øvrige kollegaer.
Samlingene består av en veksling mellom veiledningsøvelser, seminararbeid, faglige innlegg og arbeid med ulike tekster som skal dokumentere utvikling av egne veilednings - og vurderingsferdigheter.