Skriv ut | ![]() | Lukk vindu |
Høst 2025
PED-0100 Innføring i pedagogikk og spesialpedagogikk - 10 stp
Ansvarlig enhet
Emnetype
Innhold
Emnet gir en første innføring i pedagogikk og spesialpedagogikk, og skal motivere og forberede studenter for videre studier i ett av fagfeltene.
Studentene skal tilegne seg kunnskap om ulike temaer innen pedagogisk og spesialpedagogisk teori og deres vitenskapelige forankring. De skal også få et innblikk i fagfeltenes bruksområder i oppvekst, utdanning og i andre samfunnsmessige kontekster. Dette skal gi studentene et utgangspunkt for kritisk refleksjon og undring omkring teoretiske, praktiske og etiske problemstillinger. Emnet belyser mangfold i ulike samfunnskontekster og studentene gis en oversikt over viktige kunnskapsområder som sosialisering, læring, undervisning og inkludering.
I emnet inngår et nettkurs i informasjonskompetanse.
Opptakskrav
Hva lærer du
Etter bestått emne har studentene følgende læringsutbytte:
Kunnskaper
Studenten har kunnskap om:
- teorier om læring, kunnskap, sosialisering og undervisning.
- ulike gruppeprosesser i pedagogisk og spesialpedagogisk arbeid.
- pedagogikkens og spesialpedagogikkens historie, ulike teorier, begreper og deres vitenskapelige forankring.
- forskningsmetoder og noen sentrale vitenskapsteoretiske problemstillinger innen pedagogikk og spesialpedagogikk.
- ulike pedagogiske og spesialpedagogiske intensjoner om inkludering og mangfold i dagens samfunn.
- strukturelle faktorer som bidrar til ulikhet, og konsekvensene dette får for enkeltindivider.
- hva som kjennetegner kildekvalitet i faglige og profesjonelle sammenhenger.
Ferdigheter
Studenten kan:
- reflektere omkring og drøfte problemstillinger innen pedagogiske og spesialpedagogiske fagområder gjennom bruk av forskningslitteratur.
- delta i gruppearbeid om faglige tema.
- anvende vitenskapelige arbeidsmåter og metoder.
- oppfylle krav til akademisk skriving ved å finne, vurdere og henvise til fagstoff og bruke dette til å belyse en problemstilling
- identifisere relevante KI-verktøy, vurdere deres nytte i arbeid med kilder og skriving, og anvende dem på en etisk og effektiv måte.
- utforme en akademisk poster og forklare det faglige innholdet.
- beherske muntlig presentasjon av fagstoff i gruppe.
Generell kompetanse
Studenten
- kan diskutere pedagogiske og spesialpedagogiske erfaringer, tanker og ideer med bakgrunn i pensum og annet relevant fagstoff.
- kan forstå den vitenskapelige og historiske forankringen av pedagogikk og spesialpedagogikk som fag.
- kan uttrykke seg skriftlig på en akademisk måte.
- kan delta i faglige drøftinger sammen med medstudenter på en etisk bevisst måte.