| Skriv ut | Lukk vindu |
Høst 2025
MUS-2814 Kunstnerisk prosjekt - 30 stp
Ansvarlig enhet
Emnetype
Innhold
Emnet er et tilbud til studenter som ønsker å fordype seg i et kunstnerisk prosjekt. Det kunstneriske prosjektet kan ha et (1) utøvende eller et (2) skapende fokus eller være et prosjekt som (3) kombinerer utøvende og skapende fokus.
Prosjektet skal ha en utforskende tilnærming og kunne plasseres i en større musikkfaglig kontekst. Prosjektet kan gjennomføres individuelt eller som et samarbeidsprosjekt mellom studenter som tar emnet, for eksempel som et samspill-/kammermusikk prosjekt. Ved eksternt samarbeid, har studenten selv ansvar for å sørge for at besetningen kan delta i veiledning, kunstnerisk forum og arbeidskrav (fremføring).
Studentens valgte fokusområde(r) danner utgangspunkt for selve prosjektutformingen. Studenten arbeider med å utvikle seg som utøver vokalt og/eller instrumentalt, individuelt og/eller i samspill, og/eller med å skape og/eller produsere musikk. I arbeidet med emnet vektlegges studentens egenutvikling frem mot et selvstendig kunstnerisk uttrykk/produkt.
Kunstnerisk prosjekt - utøvende fokus
Studenten skal i løpet av emnet arbeide med utvikling av utvalgt/evt. eget repertoar og videreutvikling av utøvende ferdigheter mot et selvstendig kunstnerisk uttrykk.
Kunstnerisk prosjekt - skapende fokus
Studenten skal i løpet av emnet arbeide med komposisjon, arrangering og/eller musikkproduksjon. Videreutvikling av studentens kompositoriske og konseptuelle ferdigheter og/eller videreutvikling av studentens tekniske ferdigheter i studioarbeid, vil utgjøre en sentral del av arbeidet med emnet. Det legges vekt på kreativ bruk av virkemidler fra ulike stilretninger i utviklingen av studentens kunstneriske uttrykk.
Kunstnerisk prosjekt - kombinasjon skapende/utøvende fokus
I samarbeid med veileder skal studenten gjøre et utvalg av utøvende og skapende fokusområder.
Hva lærer du
Etter fullført emne er det forventet at studenten:
Kunnskaper
- har omfattende kunnskap om repertoar som er sentralt for prosjektet
- har inngående forståelse for stil- og sjangermessige, historiske og analytiske aspekter som er relvante for prosjektet
- har kunnskaper om utøveretiske problemstillinger
Ferdigheter
- viser stilistisk og kunstnerisk forståelse for ulike genrer og uttrykksmåter med relevans for prosjektet
- viser god innsikt i eget musikalske felt gjennom sin utøvende/skapende praksis. I kammermusikk/samspillprosjekter, skal studenten tilegne seg kunnskap om forskjellige utøverroller i et kammerensemble/band.
- har vokale/instrumentale, kompositoriske og/eller produksjonsmessige ferdigheter til å realisere sine musikalske intensjoner
- viser kunstnerisk uttrykksevne og evne til kreativt arbeid
- kan fremføre musikk i utvalgte formidlingssituasjoner
Generell kompetanse
- kan finne frem og gjøre bruk av relevante metoder, begreper og materiale for å tilegne seg kunnskaper om aktuelt materiale (feks. notasjonsformer, verkstudier gjennom partiturstudier og/eller innspillinger, forskning og teori)
- kan reflektere over egen utøvende/skapende praksis, trekke linjer mellom ulike komponenter i eget prosjekt og plassere dette i en større musikkfaglig kontekst
- kan ta initiativ til og samarbeide med andre musikkutøvere/musikkaktører for å realisere eget prosjekt
- kan dokumentere eget kunstneriske arbeid
- kan lytte, tenke, skrive, lese og utøve kritisk
- kan vurdere eget og andres kunstneriske arbeid
Undervisnings- og eksamensspråk
Undervisning
Sentralt står studentens selvstendige arbeid med øving, utvikling av eget prosjekt og studier av materiale (innspillinger, litteratur, partitur etc.).
Tre ganger ila. av studieåret arrangeres kunstnerisk forum, som skal være et musikkfaglig og sosialt møtested forankret i tydelige faglige rammer, hvor studentene presenterer sine prosjekter i ulike stadier i prosessen. Gjennom kollektiv refleksjon, diskusjon og idéutveksling skal studentene bidra til å støtte hverandre i den faglige utviklingen.
Andre læringsaktiviteter som benyttes er veiledning og undervisning. Det legges også til rette for deltakelse på relevante formidlingsarenaer, i prosjekter hvor dette er relevant.
I løpet av emnet skal studenten dokumentere sitt arbeid i en fremdriftsplan som skal gi student og veileder et grunnlag for å samtale om og reflektere over studentens arbeid. Fremdriftsplanen skal oppdateres jevnlig gjennom studieåret og danne et grunnlag for refleksjonstekst som inngår i eksamen.
Samtaler: Innen 1. oktober i emnets 1. semester og 1.mars i emnets 2. semester skal studenten ha en samtale om prosjektet sitt, der veileder(e) som er involvert i studentens arbeid og emneansvarlig deltar. Samtalen initieres av emneansvarlig. Den første samtalen er en oppstartssamtale, den andre samtalen er en oppfølgingssamtale om studentens utvikling i prosjektet.