Skriv ut Lukk vindu


 

Høst 2025

MUS-2814 Kunstnerisk prosjekt - 30 stp


Ansvarlig enhet

Musikkonservatoriet

Emnetype

Kan ikke tas som enkeltemne

Innhold

Emnet er et tilbud til studenter som ønsker å fordype seg i et kunstnerisk prosjekt. Det kunstneriske prosjektet kan ha et (1) utøvende eller et (2) skapende fokus eller være et prosjekt som (3) kombinerer utøvende og skapende fokus.

Prosjektet skal ha en utforskende tilnærming og kunne plasseres i en større musikkfaglig kontekst. Prosjektet kan gjennomføres individuelt eller som et samarbeidsprosjekt mellom studenter som tar emnet, for eksempel som et samspill-/kammermusikk prosjekt. Ved eksternt samarbeid, har studenten selv ansvar for å sørge for at besetningen kan delta i veiledning, kunstnerisk forum og arbeidskrav (fremføring).

Studentens valgte fokusområde(r) danner utgangspunkt for selve prosjektutformingen. Studenten arbeider med å utvikle seg som utøver vokalt og/eller instrumentalt, individuelt og/eller i samspill, og/eller med å skape og/eller produsere musikk. I arbeidet med emnet vektlegges studentens egenutvikling frem mot et selvstendig kunstnerisk uttrykk/produkt.

Kunstnerisk prosjekt - utøvende fokus

Studenten skal i løpet av emnet arbeide med utvikling av utvalgt/evt. eget repertoar og videreutvikling av utøvende ferdigheter mot et selvstendig kunstnerisk uttrykk.

Kunstnerisk prosjekt - skapende fokus

Studenten skal i løpet av emnet arbeide med komposisjon, arrangering og/eller musikkproduksjon. Videreutvikling av studentens kompositoriske og konseptuelle ferdigheter og/eller videreutvikling av studentens tekniske ferdigheter i studioarbeid, vil utgjøre en sentral del av arbeidet med emnet. Det legges vekt på kreativ bruk av virkemidler fra ulike stilretninger i utviklingen av studentens kunstneriske uttrykk.

Kunstnerisk prosjekt - kombinasjon skapende/utøvende fokus

I samarbeid med veileder skal studenten gjøre et utvalg av utøvende og skapende fokusområder.


Hva lærer du

Etter fullført emne er det forventet at studenten:

Kunnskaper

Ferdigheter

Generell kompetanse


Undervisnings- og eksamensspråk

Norsk

Undervisning

Sentralt står studentens selvstendige arbeid med øving, utvikling av eget prosjekt og studier av materiale (innspillinger, litteratur, partitur etc.).

Tre ganger ila. av studieåret arrangeres kunstnerisk forum, som skal være et musikkfaglig og sosialt møtested forankret i tydelige faglige rammer, hvor studentene presenterer sine prosjekter i ulike stadier i prosessen. Gjennom kollektiv refleksjon, diskusjon og idéutveksling skal studentene bidra til å støtte hverandre i den faglige utviklingen.

Andre læringsaktiviteter som benyttes er veiledning og undervisning. Det legges også til rette for deltakelse på relevante formidlingsarenaer, i prosjekter hvor dette er relevant.

I løpet av emnet skal studenten dokumentere sitt arbeid i en fremdriftsplan som skal gi student og veileder et grunnlag for å samtale om og reflektere over studentens arbeid. Fremdriftsplanen skal oppdateres jevnlig gjennom studieåret og danne et grunnlag for refleksjonstekst som inngår i eksamen.

Samtaler: Innen 1. oktober i emnets 1. semester og 1.mars i emnets 2. semester skal studenten ha en samtale om prosjektet sitt, der veileder(e) som er involvert i studentens arbeid og emneansvarlig deltar. Samtalen initieres av emneansvarlig. Den første samtalen er en oppstartssamtale, den andre samtalen er en oppfølgingssamtale om studentens utvikling i prosjektet.