Skriv ut | ![]() | Lukk vindu |
Høst 2025
MDV-1013 Medieteknologi, arkiv og samfunn - 20 stp
Ansvarlig enhet
Emnetype
Studiepoengreduksjon
Innhold
Opptakskrav
Generell studiekompetanse eller realkompetanse.
Søknadskoden er 9199 - Enkeltemner (ikke realfag), lavere grad.
Hva lærer du
Etter bestått emne har du følgende læringsutbytte:
Kunnskaper
Du har
- innsikt i en materiell dimensjon av kommunikasjonsteknologi og dens samfunnsmessige betydning
- kjennskap til forskjellige teoretiske tilnærminger til en rekke sentrale begreper som for eksempel kommunikasjon og kontroll, informasjon og infrastruktur, arkiv og automatisering, kybernetikk og kunstig intelligens, oppmerksomhetsøkonomi og overvåking
- oversikt over medie- og kommunikasjonsteknologiers nyere historie
- kjennskap til forbindelser mellom dagens digitale kulturer og tidlige mediepraksiser
- kjennskap til hvordan digitale nettverk og grensesnitt forandret arkivets funksjoner og politiske rolle
- kunnskap om politiske, etiske, og demokratiske problemstillinger knyttet til automatisering og digitalisering
- praktiske ferdigheter i kritisk og ansvarlig bruk av digital teknologi
Ferdigheter
Du kan
- redegjøre for sentrale utviklingstrekk i medie- og kommunikasjonsteknologi
- redegjøre for sentrale teorier om samspillet mellom medieteknologier og mentale, sanselige og sosiale prosesser
- anvende relevante teorier i analyser av mediers endrede rolle i dagens høyteknologiske samfunn
- kritisk vurdere politiske, etiske, og demokratiske problemstillinger knyttet til automatisering og digitalisering
- bruke digitale verktøy på en kritisk, reflektert og ansvarlig måte
- gjennomføre en selvstendig analyse av en problemstilling med relevans for kursets innhold
Kompetanse
Du kan
- selvstendig disponere en lengre analytisk tekst og presentere dets hovedargument i både muntlig og skriftlig form
Undervisnings- og eksamensspråk
Undervisning
Emnet består av 4 timer forelesning og 2 timer seminar per uke. Forelesningene gir en generell innføring i emnets innhold mens seminarene kan benyttes for å diskutere utvalgte pensumtekster, og eksemplifisere eller illustrere problemstilinger. Studentene inviteres til å organisere kollokviegrupper eller andre aktiviteter.
Kvalitetssikring av emnet:
Alle emner midtveis-evalueres en gang i løpet en 3-årsperiode på bachelorgradsnivå. Studieprogramleder avgjør hvilken studieretning som skal evalueres per år, og hvilke emner som skal evalueres av studenter og lærer per år.