| Skriv ut | Lukk vindu |
Høst 2025
KVF-3112 Fakta og fiksjon - å studere ideologiske og polemiske tekster - 10 stp
Ansvarlig enhet
Emnetype
Studiepoengreduksjon
Innhold
Opptakskrav
Bachelorgrad og faglig fordypning
Opptakskravet til master i kvensk og finsk er fullført bachelorgrad eller tilsvarende. Graden må ha en faglig fordypning på minimum 80 studiepoeng i finsk eller kvensk. Av de 80 studiepoengene (stp.) må 60 stp. være fra 1000-nivå og 20 stp. fra 2000-nivå.
Opptak til masterutdanninger er regulert av Forskrift om opptak til UiT §§ 12-16
Gjennomsnittskarakter C (2,5) eller bedre
Karakteren beregnes som et vektet gjennomsnitt av alle emnene som inngår i opptaksgrunnlaget. Emner med vurderingsuttrykk 'bestått' blir ikke inkludert i beregningen. Unntaksvis kan emner utenfor graden tas med som del av fordypningen. Kontakt instituttet for nærmere informasjon om dette
Studenter med cand.mag.-grad må ha mellomfag med en snittkarakter på 2,7 eller bedre i kvensk eller finsk.
Hva lærer du
Etter bestått emne har du følgende læringsutbytte:
Kunnskaper
Du har:
- kjennskap til at skjønnlitteratur har ulike funksjoner i samfunnet og kunne tolke disse med tekstanalytiske metoder
- kompetanse om finsk/kvensk litteraturs ulike perioder med spesielt sterk ideologisk tematikk
Ferdigheter
Du kan:
- analysere litterære tekster med fokus på den ideologiske og polemiske tematikken
- tolke tekstens ulike funksjoner ved hjelp av relevante teorier
- se både eldre tekster og samtidslitteratur som samfunnsmessige og ideologiske aktører
- finne og analysere polemiske elementer i skjønnlitteratur og fagprosa
Undervisnings- og eksamensspråk
Undervisning
Undervisningsformer vil være forelesninger og skriftlige presentasjoner. Studentene tar kontakt med faglærer i begynnelsen av semesteret for å avtale individuell veiledning. Hvis emnet ikke rekrutterer nok studenter for å tilby forelesninger, vil arbeidsformen være individuell veiledning.
Kvalitetssikring av emnet:
Alle emner evalueres en gang i løpet av en 2-årsperiode. Programstyreleder avgjør hvilken studieretning som skal evalueres hvert år, og hvilke emner som skal evalueres av studenter og lærer.