Skriv ut Lukk vindu


 

Høst 2025

IDR-1620 Utholdenhetstrening - 10 stp


Ansvarlig enhet

Idrettshøgskolen

Emnetype

Emnet kan tas som enkeltemne

Studiepoengreduksjon

IDR-1311 Trenings- og bevegelseslære med basistrening 10 stp

Innhold

Emnet skal gi grunnleggende teoretisk og praktisk innsikt i treningsprinsipper og treningsmetoder for å utvikle fysiske egenskaper innenfor utholdenhet. Emnet gir grunnleggende kunnskap om planlegging, tilrettelegging, gjennomføring og evaluering av utholdenhetstrening, samt forståelse for hvordan kroppen reagerer på utholdenhetstrening. Formålet med emnet er at studentene etter endt kurs skal ha opparbeidet seg teoretiske og praktiske ferdigheter og kompetanse innenfor utholdenhetstrening for å være gode trenere/veiledere/instruktører for ulike grupper.

Temaer som vil bli belyst:

1. Samfunnsvitenskap - relevans, samfunnsnytte og helseperspektiv; kjønnsforskjeller, pubertet/utvikling

2. Aerob og anaerob utholdenhetstrening

3. VO2maks (f. eks. utholdenhetsprestasjon, testing, kjønnsforskjeller, pubertet, utvikling)

4. Laktat (f. eks. utholdenhetsprestasjon, testing, kjønnsforskjeller, pubertet, utvikling)

5. Arbeidsøkonomi og utnyttingsgrad (utholdenhetsprestasjon)


Opptakskrav

Generell studiekompetanse. Søknadskode 9199

Hva lærer du

Kunnskaper:

Ferdigheter:

Generell kompetanse:


Undervisnings- og eksamensspråk

Norsk

Undervisning

Undervisningen vil være teoretisk og praktisk delt på obligatoriske samlinger i Alta, digital undervisning og nettstudier/egenstudier.

Studiet vil delvis gis på digital plattform, og undervisningen vil inneholde ulike digitale verktøy og læringssti. Gjennom en praktisk og teoretisk tilnærming til fagstoffet vil undervisningen bli lagt opp i form av forhåndsinnspilte forelesninger, gruppearbeid og praktiske øvelser. En del av undervisningen er problemorientert, noe som forutsetter engasjement i faglige diskusjoner og studentpresentasjoner. Hovedformålet med undervisningen er å øke formidlingsevnen, dvs. utvikle evnen til planlegging, gjennomføring og vurdering av trenings- og undervisningsopplegg. Studentene diskuterer og besvarer ulike former for oppgaver og arbeidskrav gjennom hele studiet.

Det forutsettes høy grad av studentaktivitet og selvstendighet i studiet. Arbeid med teoretiske oppgaver og praktiske øvelser/metoder er av vesentlig betydning for å oppnå innsikt i faget. For å nå læringsmålene i emnet forventes det at studentene arbeider 250 timer inkludert forelesninger, seminar, oppgaver og selvstudium.