Skriv ut | ![]() | Lukk vindu |
Høst 2025
IDR-1620 Utholdenhetstrening - 10 stp
Ansvarlig enhet
Emnetype
Studiepoengreduksjon
Innhold
Emnet skal gi grunnleggende teoretisk og praktisk innsikt i treningsprinsipper og treningsmetoder for å utvikle fysiske egenskaper innenfor utholdenhet. Emnet gir grunnleggende kunnskap om planlegging, tilrettelegging, gjennomføring og evaluering av utholdenhetstrening, samt forståelse for hvordan kroppen reagerer på utholdenhetstrening. Formålet med emnet er at studentene etter endt kurs skal ha opparbeidet seg teoretiske og praktiske ferdigheter og kompetanse innenfor utholdenhetstrening for å være gode trenere/veiledere/instruktører for ulike grupper.
Temaer som vil bli belyst:
1. Samfunnsvitenskap - relevans, samfunnsnytte og helseperspektiv; kjønnsforskjeller, pubertet/utvikling
2. Aerob og anaerob utholdenhetstrening
- Treningsprinsipper og -metoder
- Treningsplanlegging
3. VO2maks (f. eks. utholdenhetsprestasjon, testing, kjønnsforskjeller, pubertet, utvikling)
4. Laktat (f. eks. utholdenhetsprestasjon, testing, kjønnsforskjeller, pubertet, utvikling)
5. Arbeidsøkonomi og utnyttingsgrad (utholdenhetsprestasjon)
Opptakskrav
Hva lærer du
Kunnskaper:
- Ha bred kunnskap om grunnleggende treningsprinsipper og metoder innen utholdenhetstrening, herunder pedagogiske aspekter
- Ha kunnskap om ulike former for utholdenhetstrening og kunne tilpasse med hensyn til kjønn og ulikt alders- og prestasjonsnivå
- Forklare generell fysiologi som grunnlag for riktig utholdenhetstrening
- Ha kunnskap om ulike etiske utfordringer innenfor praksisfeltet
- Ha kunnskap om emnets egenart, tradisjoner og plass/betydning i samfunnet
Ferdigheter:
- Beskrive og vise i praksis grunnleggende treningsprinsipper og -metoder innen utholdenhet
- Forklare og vise ulike former for utholdenhetstrening med hensyn til ulikt alders- og prestasjonsnivå
- Beherske grunnleggende treningsplanlegging og anvende ulike former for utholdenhetstrening for ulike målgrupper
- Kunne vurdere etiske problemstillinger knyttet mot veiledning av ulike målgrupper
Generell kompetanse:
- Kunne veilede/trene grupper og enkelt utøvere uavhengig av kjønn, alder og nivå
- Forstå og anvende treningslære og pedagogiske prinsipper for praktisk trening
- Forstå og kritisk diskutere hvordan en kan trene for å utvikle egenskaper og ferdigheter
- Se betydningen av prinsippene for hensiktsmessig bruk av kroppen i bevegelse
- Anvende prinsipper for planlegging, gjennomføring og evaluering av trening for ulike målgrupper
Undervisnings- og eksamensspråk
Undervisning
Undervisningen vil være teoretisk og praktisk delt på obligatoriske samlinger i Alta, digital undervisning og nettstudier/egenstudier.
Studiet vil delvis gis på digital plattform, og undervisningen vil inneholde ulike digitale verktøy og læringssti. Gjennom en praktisk og teoretisk tilnærming til fagstoffet vil undervisningen bli lagt opp i form av forhåndsinnspilte forelesninger, gruppearbeid og praktiske øvelser. En del av undervisningen er problemorientert, noe som forutsetter engasjement i faglige diskusjoner og studentpresentasjoner. Hovedformålet med undervisningen er å øke formidlingsevnen, dvs. utvikle evnen til planlegging, gjennomføring og vurdering av trenings- og undervisningsopplegg. Studentene diskuterer og besvarer ulike former for oppgaver og arbeidskrav gjennom hele studiet.
Det forutsettes høy grad av studentaktivitet og selvstendighet i studiet. Arbeid med teoretiske oppgaver og praktiske øvelser/metoder er av vesentlig betydning for å oppnå innsikt i faget. For å nå læringsmålene i emnet forventes det at studentene arbeider 250 timer inkludert forelesninger, seminar, oppgaver og selvstudium.