Skriv ut | ![]() | Lukk vindu |
Høst 2025
IDR-1610 Bevegelsesapparatets anatomi og fysiologi - 10 stp
Ansvarlig enhet
Idrettshøgskolen
Emnetype
Emnet kan tas som enkeltemne
Studiepoengreduksjon
IDR-1522 Trenings- og bevegelseslære med basistrening 10 stp
Innhold
Anatomi og fysiologi handler om hvordan kroppen er bygd opp og fungerer. Studentene skal tilegne seg kunnskaper innen funksjonell anatomi, særlig vinklet mot bevegelsesapparatet, og sammenhengen mellom nervesystemet, muskelskjelettsystemet og sansene.
Studentene skal tilegne seg kunnskap om fysiologiske prosesser knyttet til energifrigjøring, sirkulasjon, respirasjon og muskelarbeid. Videre skal studentene lære hvordan disse prosessene reguleres og endres ved fysisk aktivitet.
Opptakskrav
Generell studiekompetanse. Søknadskode 9199
Hva lærer du
Kunnskaper:
Studenten:
- skal ha forståelse for anatomiske og fysiologiske terminologi og begreper
- skal ha grunnleggende kunnskap om bevegelsesapparatets anatomi og fysiologi
- skal kjenne biomekaniske prinsipper og hvilke roller disse spiller for aktivitet
- skal ha kunnskap om emnets egenart, tradisjoner og plass/betydning i samfunnet
Ferdigheter:
Studenten:
- kan oversette og bruke sentrale anatomiske latinske begreper
- kan bruke sentrale anatomiske og fysiologiske begreper for å beskrive kropp og funksjon.
- kan presentere kroppens organsystemer og deres oppgaver, med hovedfokus på nervesystemet, muskelskjelettsystemet og sirkulasjonssystemet.
- kan identifisere relevante anatomiske strukturer med særlig vekt på bevegelsessystemets funksjonelle anatomi
- kan beskrive sentrale biomekaniske prinsipper
- kan anvende kunnskap i anatomi og fysiologi
Generell kompetanse:
Studenten:
- skal selvstendig kunne planlegge og gjennomføre arbeidsoppgaver og prosjekter som gjelder emnet
- skal beherske de arbeidsformer som gjelder i tråd med etiske krav og retningslinjer
- skal kunne formidle sentralt fagstoff både skriftlig, muntlig og gjennom andre relevante uttrykksformer
Undervisnings- og eksamensspråk
Norsk
Undervisning
Emnets undervisningsmetoder vil bestå av digital læringssti som inkluderer videoforelesninger med tilhørende arbeidsoppgaver og tester, jevnlige digitale veiledningsmøter og egenstudier. Det forutsettes høy grad av studentaktivitet og selvstendighet i emnet. Arbeid med teoretisk oppgaver er av vesentlig betydning for å oppnå beskrevet læringsutbytte. For å nå læringsmålene i emnet forventes det at studentene arbeider 250 timer inkludert forelesninger, seminar, oppgaver og selvstudium. Modulbaserte forelesninger og oppgaver vil være tilgjengelig progressivt i takt med at studenten fullfører modulene. Det blir satt opp veiledningsmøter opp mot temaene i emnet, som er frivillig å delta på. Disse foregår i sanntid.