| Skriv ut | Lukk vindu |
Høst 2025
FSK-3014 Prosjektorganisering og samarbeid - 10 stp
Ansvarlig enhet
Emnetype
Innhold
Hva lærer du
Etter å ha gjennomført emnet vil studentene ha følgende læringsutbytte:
Kunnskap:
- Har innsikt i prosjektutvikling, -planlegging og -organisering.
- Har kunnskap om samarbeid i team, ansvarsdeling og kunnskapsledelse.
- Har grunnleggende kunnskap om gruppedynamikk og om betydningen av individuelle forskjeller mellom gruppemedlemmer.
Ferdigheter:
- Kan anvende relevante verktøy for utvikling, organisering og gjennomføring av avgrensede forsknings- og utviklingsprosjekt.
- Behersker de sentrale fasene i en prosjektutviklingsprosess.
- Kan analysere et samarbeid og iverksette tiltak som videreutvikler det.
- Kan gi og ta imot konstruktive tilbakemeldinger.
- Kan reflektere over sin egen rolle i et samarbeidsforløp og identifisere relevante utviklingstiltak.
- Kan beherske tidsstyring
- Kan håndtere effektivt digitale dokumenter og filer
Generell kompetanse:
- Kan koble fagkunnskap og ferdigheter til kunnskap og ferdigheter i prosjektutvikling, -planlegging og -organisering til å utvikle, organisere og gjennomføre på en systematisk måte et prosjekt med praktisk relevans.
- Har grunnleggende systemforståelse og strategisk kompetanse.
- Har tverrfaglig samarbeidskompetanse, inkludert evne til å overskride grensene for egen interesse og fag.
- Kan håndtere konflikter i en gruppe og legge til rette for samarbeid, deltakelse og problemløsning.
- Har økt selvbevissthet, med større evne til å reflektere over egen rolle i et arbeidsfellesskap.
Undervisnings- og eksamensspråk
Undervisning
Emnet er organisert med utgangspunkt i problembasert læring (PBL), simulering, og omvendt undervisning (flipped classroom) der studentene styrer sin egen læring og arbeid, individuelt og i team, med å utvikle, planlegge gjennomføring av, og skrive en finansieringssøknad for et mindre forsknings- eller utviklingsprosjekt. I emnet vil studentene få tilgang til enkel opplæring i grunnleggende prosjektorganiseringskonsepter, prosjektverktøy og samarbeidsteknikker, for eksempel gjennom forelesninger, videoer, og skriftlig materiale. Parallelt jobber studentene med å utvikle en prosjektidé og et forslag til sitt eget masteroppgaveprosjekt. Hovedfokus er likevel gruppenes arbeid med prosjektet, som skjer under veiledning og med tilbakemeldinger fra lærerene. I emnet vil oppmerksomheten være rettet både mot prosjektarbeidets kvaliteter og dets relevans for oppgitt tema og utvikling av studentenes samarbeidsevner.
I 2025 vil første del av semesteret være dedikert til individuelt og gruppearbeid i et selvstyrt oppsett. Andre del av semesteret vil være intensiv, med flere obligatoriske samlinger enten for de enkelte studentene eller for studentgruppene.
Det er studentenes ansvar å delta aktivt i emnet gjennom semesteret. Kurset er optimalisert for personlig deltakelse. Fjerndeltakelse kan tillates som unntak, i helt spesielle tilfeller og kun etter avtale med emneansvarlig helt ved semesterstart, innen mandag uke 34.