Skriv ut Lukk vindu


 

Høst 2025

BLU-2023 Friluftsliv, fysisk aktivitet, kosthold og helse i barnehagen - 30 stp


Ansvarlig enhet

Institutt for lærerutdanning og pedagogikk

Emnetype

Emnet er et fordypningsemne i barnehagelærerutdanningen. Emnet kan tas som videreutdanning.

Se opptakskrav og progresjonskrav i studieplanen for barnehagelærerutdanningen. For studenter som tar emnet som videreutdanning må en av følgende grunnutdanninger være fullført: barnehagelærerutdanning, førskolelærerutdanning, allmennlærerutdanning, praktisk-estetisk lærerutdanning, grunnskolelærerutdanning eller bachelorgrad i barnevern. 

Studenter fra andre utdanningsinstitusjoner/studieprogram i barnehagelærerutdanning kan søke om å ta emnet som fordypningsemne i barnehagelærerutdanning i henhold til progresjonskrav gitt i studieplanen.


Studiepoengreduksjon

BLU-2015 Fysisk aktivitet og kosthold i barnehagen 30 stp

Innhold

Studentene skal få inngående erfaringer med å lede aktiviteter innenfor friluftsliv, fysisk aktivitet, kosthold og fysisk, psykisk og sosial helse. Begrepet å lede betyr i denne sammenheng å tilegne seg praktiske og teoretiske ferdigheter i planlegging, organisering og å lede arbeidet med fysisk aktivitet, friluftsliv og kosthold i et folkehelseperspektiv i barnehagen.

Hva lærer du

Etter bestått emne skal studenten ha følgende læringsresultat:

Kunnskaper

Studenten har kunnskap om:

Ferdigheter

Studenten kan:

Generell kompetanse

Studenten


Undervisnings- og eksamensspråk

Undervisnings- og eksamensspråk er norsk.

Undervisning

Emnet går over ett semester og er samlingsbasert. Undervisnings- og arbeidsmåtene i emnet bygger på lærerstyrte- og studentaktive læringsformer. Eksempelvis forelesning, studentframlegg og organisert gruppearbeid, med praktiske og teoretiske tilnærminger. Det kan bli innslag av digital undervisning.

Selvstendig studieinnsats i form av selvstudium og deltakelse er grunnleggende, og det forutsettes aktiv deltakelse og tilstedeværelse både i undervisning, mellom samlingene og i praksis.

Praksis er en viktig læringsarena i profesjonsrettingen av studiet og for forståelsen av emnenes plass i profesjonen. Studenten skal delta i daglige gjøremål i barnehagen med utgangspunkt i oppgaver og ansvar som følger pedagogisk ledelse.

Praksis inngår som en integrert del av kunnskapsområdet. Omfang: 10 dager. Se studieplan og håndbok for praksis.

For videreutdanningsstudenter gjelder ikke krav om praksis.

Digital læringsplattform benyttes i undervisningssammenheng og som kommunikasjonsverktøy.