Skriv ut Lukk vindu


 

Vår 2025

PSY-1020 Psykologiens historie og fenomenbeskrevet psykologi - 10 stp


Ansvarlig enhet

Institutt for psykologi

Emnetype

Emnet kan ikke tas som enkeltemne.

Studiepoengreduksjon

PSY-1010 Psykologiens historie og fenomenbeskrevet psykologi 10 stp

Innhold

Hensikten med emnet er å gi studentene kunnskap om aktuell psykologisk forskning og fagets historiske utviklingstrekk.

Å ha innsikt i fagets historie, er en viktig forutsetning for å kunne forstå moderne psykologi. Fagets historiske utvikling har bidratt til å forme psykologien og gi faget det preget det har i dag. Den moderne psykologiens metodiske tilnærminger, teoretiske perspektiver, underdisipliner og faglige kontroverser er alle et resultat av en utvikling som strekker seg langt tilbake i tid. PSY-1012 tar derfor sikte på å gi studenter på profesjonsstudiet i psykologi en innføring i fagets viktige utviklingstrekk, filosofiske røtter, historiske skoleretninger og innflytelsesrike personer.

I tillegg til innføringen i psykologiens historie vil to aktuelle tema fra moderne psykologi bli presentert. Temaene skal være "fenomenbasert" i den forstand at aktuelle problemstillinger fra psykologien presenteres i en form som gjør det lett å kjenne igjen fra dagliglivet. De drøftes ut fra både et forskningsmessig og anvendt perspektiv. Eksempler på slike temaer kan være psykisk avvik, seksualvaner, rus/avhengighet, flyskrekk, spiseforstyrrelser, vinterdepresjon, konflikter på jobben, effekter av hjerneskade, systematisk feil i dagliglivets tenkning og beslutninger. Temaene kan variere noe fra år til år.


Hva lærer du

Et overordnet mål med emnet er å gi studentene en forståelse av psykologifaget som en mangfoldig, forskningsbasert akademisk disiplin med relevans for hverdagsliv og samfunnsliv.

Etter fullført og bestått emne skal studenten følgende læringsutbytte:

Kunnskaper:

Ferdigheter:

Generell kompetanse:


Undervisnings- og eksamensspråk

Norsk, men noen av forelesningene kan bli gitt på engelsk

Undervisning

Arbeidsformen vil vanligvis være tredelt: (1) studentens arbeider selvstendig med pensum og forbereder seg til (2) forelesninger som skal støtte studentens selvstendige arbeid med stoffet ved å bidra til å skape oversikt, peke på sammenhenger, forklare begreper og kommentere pensum; og ytterligere bearbeiding av stoffet i (3) seminarer, som skal gi studentene anledning til felles aktiv jobbing med lærestoffet, trening på muntlig og skriftlig fremstilling gjennom diskusjoner, oppgaveøving og skrivetrening. Avhengig av tema og foreleser vil det kunne forekomme avvik fra denne arbeidsformen.

Hvert emne har et virtuelt klasserom i plattformen Canva. Der vil det være ytterligere stoff til støtte i læringen og et diskusjonsforum til faglig diskusjon med medstudenter og lærere. Informasjon til studenter vil i hovedsak gis i Canvas. Det forventes at studentene jevnlig følger med der for viktige meldinger, og at de der orienterer seg i den tilgjengelige utdypende informasjonen. For øvrig forventes det at studentene jobber aktivt og jevnt, både selvstendig og i selvdrevne kollokviegrupper, for at de skal ha utbytte av undervisningstilbudet og kunne oppnå emnets læringsresultater.