Skriv ut Lukk vindu


 

Vår 2025

VID-6119 Samiske tverrfaglige perspektiver i skolen for 1.-10.trinn - del 2 - 15 stp


Ansvarlig enhet

Institutt for lærerutdanning og pedagogikk

Emnetype

Videreutdanning for lærere. Kan ikke tas som enkeltemne.

Innhold

Emnet vektlegger å gi forutsetninger for undervisning av tverrfaglige samiske tematikker i grunnskolen 1.-10.trinn som passer til vinter/vår-vinter/vår. Samisk tradisjonskunnskap baseres på i praktiske aktiviteter. Emnet vil derfor ha en praktisk-estetisk overbygning med tverrfaglig innhold fra kunst og håndverk samt mat og helse med særlig vekt på bruk av uterommet og naturen som ressurs og læringsarena. Den praktisk-estetiske overbyggingen vil være integrert i naturfag og stedlige kulturpraksiser i samfunnsfag.

Med utgangspunkt i lokale stedlige praksiser og ekskursjoner på vinteren/våren, vil det benyttes naturressurser for å tilberede samiskinspirert vintermat (bl.a. fisk) og håndverk (bl.a. garve skinn og bruke gevir/beinmaterialer).


Opptakskrav

Videreutdanning for lærere. Opptakskrav:

Kan ikke tas som enkeltemne.


Hva lærer du

En kandidat som har fullført dette emnet har kunnskap om:

• Samiske perspektiv på naturbruk på vinter, vårvinter og vår

• Samisk bearbeiding og bruk av naturmaterialer

• Kystsamisk matkultur og tradisjonelt håndverk

Har ferdigheter i:

• Å bearbeide naturressurser til bruk i matlaging og kunst og håndverk

• Å benytte vinterens muligheter som inngang til samiske tematikker

• Å planlegge og gjennomføre læringsaktiviteter med utgangspunkt i kystsamiske tematikker

Har kompetanse i:

Hvordan samiske tematikker på vinter/vårvinter/vår kan inngå i tverrfaglige tematikker i skolen

• Å overføre samiske kulturpraksiser til hverdagspraksiser som kan inngå i en skolehverdag

• Kan reflektere kritisk over hvordan samiske tematikker formidles i undervisningen (kultursensitivitet)


Undervisnings- og eksamensspråk

Norsk

Undervisning

Forelesninger, seminarer, praktiske læringsaktiviteter ute og inne, samt gruppearbeid.