| Skriv ut | Lukk vindu |
Vår 2025
VID-6119 Samiske tverrfaglige perspektiver i skolen for 1.-10.trinn - del 2 - 15 stp
Ansvarlig enhet
Emnetype
Innhold
Emnet vektlegger å gi forutsetninger for undervisning av tverrfaglige samiske tematikker i grunnskolen 1.-10.trinn som passer til vinter/vår-vinter/vår. Samisk tradisjonskunnskap baseres på i praktiske aktiviteter. Emnet vil derfor ha en praktisk-estetisk overbygning med tverrfaglig innhold fra kunst og håndverk samt mat og helse med særlig vekt på bruk av uterommet og naturen som ressurs og læringsarena. Den praktisk-estetiske overbyggingen vil være integrert i naturfag og stedlige kulturpraksiser i samfunnsfag.
Med utgangspunkt i lokale stedlige praksiser og ekskursjoner på vinteren/våren, vil det benyttes naturressurser for å tilberede samiskinspirert vintermat (bl.a. fisk) og håndverk (bl.a. garve skinn og bruke gevir/beinmaterialer).
Opptakskrav
Videreutdanning for lærere. Opptakskrav:
- Fullført lærerutdanning
- Tilgang til en klasse eller gruppe av elever er en forutsetning for gjennomføring av ulike praksisoppdrag
Kan ikke tas som enkeltemne.
Hva lærer du
En kandidat som har fullført dette emnet har kunnskap om:
• Samiske perspektiv på naturbruk på vinter, vårvinter og vår
• Samisk bearbeiding og bruk av naturmaterialer
• Kystsamisk matkultur og tradisjonelt håndverk
Har ferdigheter i:
• Å bearbeide naturressurser til bruk i matlaging og kunst og håndverk
• Å benytte vinterens muligheter som inngang til samiske tematikker
• Å planlegge og gjennomføre læringsaktiviteter med utgangspunkt i kystsamiske tematikker
Har kompetanse i:
• Hvordan samiske tematikker på vinter/vårvinter/vår kan inngå i tverrfaglige tematikker i skolen
• Å overføre samiske kulturpraksiser til hverdagspraksiser som kan inngå i en skolehverdag
• Kan reflektere kritisk over hvordan samiske tematikker formidles i undervisningen (kultursensitivitet)