Skriv ut | Lukk vindu |
Vår 2025
TEK-0517 Matematikk Forkurs - 0 stp
Ansvarlig enhet
Institutt for automasjon og prosessteknologi
Emnetype
Studieforberedende emne. Helårsemne. Tilbys hvert skoleår. Emnet er forbeholdt studenter med studierett på forkurs for ingeniør- og sivilingeniørutdanning ved UiT campus Tromsø. Emnet har et arbeidsomfang tilsvarende 37,5 % av et helt studieår.
Innhold
Oppøving i regneferdigheter og matematisk problemløsing utgjør hoveddelen i emnet, og det vektlegges å vise relevans og bruk av matematikk i andre fag. I emnet inngår geometri, algebra og funksjoner. Det gis introduksjon til bruk av digitale verktøy og programmering i matematikk.
Hva lærer du
Kunnskaper:
- Kandidaten har grunnleggende kunnskap om matematikk som fundament for dagens teknologiske samfunn.
- Kandidaten har kunnskap om matematiske tema som er grunnleggende for teknologiske fag.
- Kandidaten kjenner til fagets sentrale metoder og kan definere og forklare de viktigste begrepene i geometri, algebra og funksjoner.
- Kandidaten har grunnleggende kunnskap om bruk av digitale verktøy til beregninger og visualisering.
- Kandidaten kan gjøre rede for algoritmebegrepet og har kjennskap til programmering i matematikk.
Ferdigheter:
- Kandidaten har solide regneferdigheter i algebra og det generelle grunnlaget i matematikk til å kunne fortsette på ingeniørutdanning eller integrert master i teknologi.
- Kandidaten kan løse problemer innenfor hovedområdene geometri, algebra og funksjoner.
- Kandidaten kan anvende regneferdigheter i matematikk på problemstillinger fra fysikk.
- Kandidaten kan uttrykke seg presist ved bruk av matematisk notasjon.
- Kandidaten kan bruke programmering til å utføre enkle numeriske beregninger.
Generell kompetanse:
- Kandidaten har evne til abstrakt tenkning og forståelse for hvordan logisk og analytisk tankegang benyttes innen matematikkfaget.
- Kandidaten kan reflektere over mulige anvendelsesområder for de ulike hovedområdene i emnet.
- Kandidaten kan kommunisere med andre om realfaglige problemstillinger ved å benytte seg av matematiske begreper og størrelser.
Undervisnings- og eksamensspråk
Norsk
Undervisning
Emnet har et arbeidsomfang tilsvarende 37,5 % av et helt studieår og den timeplanfestete undervisningen utgjør til sammen 300 timer. I tillegg inngår selvstudium som er stipulert til 108 timer.
Emnet har 28 undervisningsuker fordelt over høst- og vårsemesteret. Det settes også opp øvingstimer for regnetrening.
Undervisningen er organisert med forelesninger, oppgaveøvinger, gruppearbeid med veiledning og arbeid med obligatoriske regneøvinger.