Skriv ut | ![]() | Lukk vindu |
Vår 2025
SYP-3392 Kliniske praksisstudier 2 Barnesykepleie - 15 stp
Ansvarlig enhet
Emnetype
Studiepoengreduksjon
Innhold
Tematikk; Avansert klinisk barnesykepleie
Emnet bygger på SYP-3302
Formål med emnet og faglig innhold:
Studenten skal sikres erfaring med ulike kliniske problemstillinger innen behandling av akutt og kritisk syke og skadde, premature, nyfødt, barn og ungdom i alderen 0-18 år. Ferdighetstrening og simulering kommer i tillegg til praksisstudier.
Praksisstudier gjennomføres i hovedsak ved seksjoner som tilbyr nyfødtintensiv behandling (0- 6 mnd.) og barnemedisinsk/kirurgisk behandling (6 mnd.- 18 år). Noe praksis kan ha fokus på barn i dagbehandling.
I praksisen vektlegges det fokus på behovene til akutt og kritisk syke barn og deres familier. Studenten skal integrere bruk av omfattende teoretisk kunnskap under praksisstudiet. Det vektlegges kommunikasjon og samarbeid med barn, omsorgspersoner, samt i arbeidskollegiet. Studenten skal videreutvikle sin kompetanse til å fremme mestring, forebygge komplikasjoner og stress, samt lindre smerte.
Student skal utvikle egen ivaretakelse av barnesykepleiers pedagogiske funksjon ved å undervise både barn, foreldre, og søsken.
Student skal delta aktivt i reflekterte, etiske vurderinger om pasientbehandling, samt pasientsikkerhet. Student skal videreutvikle sin medisinsk tekniske og digitale kompetanse.
I praksisstudier forventes det at studenten viser klar faglig fremgang, tar ansvar og i økende grad evner å utføre selvstendige vurderinger i utøvelsen av barnesykepleie.
Obligatorisk forkunnskapskrav
Hva lærer du
Kunnskap
- Kan bruke utviklingsrelatert kunnskap om barn i alle aldre, samt gjenkjenne hvordan modenhet former barns kontakt og samspill med søsken og øvrig familie.
- Har kunnskap om helsepedagogikk og kommunikasjonsteori som grunnlag for inkludering, medbestemmelse og samvalg hos målgruppen.
- Kan tolke og forstå barns, foreldre og søsken opplevelser, reaksjoner og behov når barn er akutte, kritiske eller langvarig syke, også i et flerkulturelt perspektiv.
- Kan bruke relevante metoder for å fremme tillit og trygghet hos barn i alle aldre, og som avverger tvang og fremmer mestring.
- Kan organisere og anvende kultursensitiv, familiesentrert omsorg.
- Kan identifisere og beskrive barns individuelle måte å uttrykke smerter, redsel, angst på.
- Kan vurdere tegn på omsorgssvikt og barnemishandling.
- Kan vurdere syke barns ernæringsbehov.
- Kan anvende kunnskap om barnepalliasjon.
- Har inngående kunnskap om funksjon, kontroll, bruk og vedlikehold av avansert medisinsk teknisk utstyr.
- Kan analysere og vurdere mikrobiologi, hygiene og smittevern, spesielt relatert til aktuelle nyfødt- barne- og ungdomsavdelinger.
- Kan analysere og drøfte sykdommer hos barn, komplikasjoner og behandling av disse.
- Kan oppsummere hvordan livsviktige funksjoner kan gjenopprettes og vedlikeholdes, herunder hjerte- og lungeredning.
- Har inngående kunnskap om digitale helsetjenester, informasjons og velferdsteknologi aktuelle for målgruppen.
- Kan drøfte barns individuelles psykososiale og eksistensielle behov ved akutt og /eller kritisk sykdom.
- Kan vurdere barns grunnleggende behov i alle aldre, inklusivt hva som kan forebygge utviklingsproblemer og komplikasjoner.
- Har inngående kunnskap om veiledning og undervisning av barn og deres omsorgspersoner.
- Kan administrere og lede barnesykepleie i samsvar med lover, forskrifter, retningslinjer og rammebetingelser, herunder identifisere barn som pårørende.
Ferdighet
- Kan gjennomføre kompleks kommunikasjon og samhandling med barn i alle aldre. Herunder tilrettelegge for samspill, involvere og samhandle med barn og familie, med utgangspunkt i barnets behov, tilstand, alder og utviklingstrinn.
- Mestrer ivaretakelse av det friske i barnet. Identifiserer barns ressurser og evner å fremme mestring, håp, livskvalitet og opplevelse av mening.
- Kan samhandle fleksibelt med barnets omsorgspersoner og bygge på deres ressurser og behov i barnesykepleien.
- Kan med økende selvstendighet informere, veilede og undervise barn og familier på en kultursensitiv måte.
- Kan tilpasse og ivareta smittevern i behandling av syke barn på en selvstendig måte.
- Har selvinnsikt i egen kompetanse, reflektere over egen adferd og reaksjonsmønster, og etterspør veiledning etter behov.
- Kan analysere og forholde seg kritisk til teori og informasjonskilder, og anvende disse til å strukturere og formulere faglige resonnementer innen barnesykepleie.
Kan under veiledning, og med økende selvstendighet:
- Vurdere akutte situasjoner og iverksette tiltak som bidrar til å opprette og gjenopprette livsviktige funksjoner, herunder delta i AHLR.
- Administrere og beherske respirasjons- og sirkulasjonsstøttende behandling.
- Vise presisjon i identifisering og forebygging av komplikasjoner, infeksjoner, utviklingsproblemer og traumatiske opplevelser som følge av undersøkelser og behandling.
- Anvende avansert medisinsk teknisk utstyr på en kunnskapsbasert måte.
- Vise presisjon i kunnskapsbasert håndtering av legemidler til barn i alle aldre.
- Anvende relevante metoder, f.eks. lek og digitale verktøy for å hjelpe barn og deres familie til å håndtere situasjonen ved langvarig sykdom, funksjonsnedsettelse eller palliative forløp.
- Identifisere individuelle barns generelle og spesielle behov, ressurser og problemer. Anvende kunnskap om barns måte å uttrykke symptomer, smerter og angst på i kartlegging, vurdering, forebygging og behandling av smerter og ubehag.
- Analysere syke barns ernæringsbehov, vurdere systematiske tiltak og gi individualisert omsorg som fremmer god mathelse.
- Analysere tegn og symptomer på omsorgssvikt og barnemishandling, og iverksette nødvendige tiltak.
- Beherske ivaretakelse av barnet og omsorgspersoner når behandling ikke fører frem.
- Beherske muntlig og skriftlig informasjons overføring, også i kompleks tverrprofesjonell samhandling.
- Planlegge for optimal kontinuitet og kvalitet i barnesykepleiefaget ved å lese og anvende kunnskapsbasert fag- og forsknings artikler i all behandling.
- Kan formidle hva kunnskapsbasert praksis og fagutviklingsprosjekt er.
Generell kompetanse
- Viser evne til handlingsberedskap og handlingskompetanse i akutte og kritiske situasjoner.
- Kan bidra til at implementering og bruk av digitale verktøy og medisinsk utstyr er faglig forsvarlig.
- Kan bidra i et flerfaglig og tverrfaglig samarbeid om pasientbehandlingen i samsvar med egen kompetanse, etiske prinsipper-, og helselovgivningen, samhandle med alle i teamet.
- Kan, med noe veiledning analysere relevante etiske problemstillinger innen barnesykepleie med utgangspunkt i fag-, forsknings-, erfarings-, og pasientkunnskap
Undervisnings- og eksamensspråk
Det blir i hovedsak undervist på norsk. Samisk språk kan benyttes der alle forstår samisk. Andre skandinaviske språk og engelsk kan benyttes.
Eksamensspråket er norsk. Studenter kan søke om å få oppgavesett og/eller besvare eksamen på et annet språk enn det som er fastsatt i emnebeskrivelsen jfr. Forskrift om eksamener § 20
Undervisning
Veiledet kliniske praksisstudier i 10 uker.
1)Individuell målsetning med konkretisering av læringsutbytter og selvvurderinger.
2) Kontinuerlig læringslogg er en viktig arbeidsform.
3) Midt- og sluttvurdering gjennomføres med vurderingsverktøy
4) Skriftlig selvvurdering x 2, forut for midt og sluttvurdering.
5) Praksisveiledningsforum med veiledning, studentfremlegg og litteraturstudier.
6) Simulering og ferdighetstrening
7) e-læring