Skriv ut | ![]() | Lukk vindu |
Vår 2025
SYP-3202 Anestesisykepleierens funksjons-og ansvarsområde 2 - 10 stp
Ansvarlig enhet
Emnetype
Studiepoengreduksjon
Innhold
Tematikk; Avansert anestesisykepleie
Formål med emnet og faglig innhold
I emnet skal studentene tilegne seg spesialisert og avansert kunnskap i anestesisykepleie. Emnet bygger på kunnskap fra SYP-3201. I dette emnet går vi nærmere inn på ulike fagområder og pasientgrupper som anestesisykepleieren møter. Studenten skal tilegne seg kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse etter følgende læringsutbyttebeskrivelser:
- Etiske og kulturelle vurderinger i anestesisykepleie
- Aldersperspektivet; Fra prematur til den geriatriske pasienten
- Anestesiologi
- Vaskulær aksess
- Avansert luftveishåndtering
- Hjerte- lungeredning
- Traumatologi
- Farmakologi
- Fysiologi og patofysiologi
- Anestesisykepleie som fag og yrkesutøvelse
- Intensivmedisin og kirurgi
- Pasientsikkerhet
- Veilede og undervise
Emnets tematikk følges opp i SYP-3292, Avansert klinisk anestesisykepleie
Obligatorisk forkunnskapskrav
Hva lærer du
Kunnskap
Klinisk anestesiutøvelse, observasjons-, vurderings-, beslutnings- og handlingskompetanse
- har avansert kunnskap om ulike pasientgrupper, fra det premature barnet til den komplekse pasienten med sammensatte lidelser
- har avansert kunnskap om ikke-tekniske ferdigheter
- har avansert kunnskap i anestesiologi
- har spesialisert innsikt i intravaskulær og intraossøs tilgang
- har avansert kunnskap i traumatologi
- har inngående kunnskap om kirurgiske metoder og leiring av pasient under anestesi
- har inngående kunnskap om akuttmedisinske og intensivmedisinske tilstander
- har inngående kunnskap om anestesisykepleierens rolle ved pandemier, beredskap- og krisehåndtering ved større ulykker, terror og i krigs- og katastrofeområder
- har avansert kunnskap i resucitering av barn og voksne
Ferdigheter
Anestesisykepleie som fag og profesjon
- kan kritisk analysere og anvende egen kompetanse og situasjonsforståelse for å yte omsorg, fremme helse og velvære for den enkelte pasient, i samsvar med lover, forskrifter, retningslinjer og rammer for yrkesutøvelse
- kan selvstendig bruke anerkjente pedagogiske prinsipper til å veilede og undervise.
Klinisk anestesiutøvelse, observasjons-, vurderings-, beslutnings- og handlingskompetanse
- Har avanserte tekniske ferdigheter i å opprettholde frie luftveier og ventilasjon ved bruk av maske/bag, supraglottiske hjelpemidler, og tracheal intubasjon hos barn og voksne, samt anvende hjelpemidler ved vanskelige luftveier
- Kan gjøre rede for relevante metoder for å etablere intravaskulær og intraossøs tilgang, inklusiv ultralydveiledet tilgang
- Har avanserte tekniske ferdigheter i resucitering av barn og voksne
- Kan bruke kunnskaper og ferdigheter for å håndtere akutt- og intensivmedisinske pasienter ved pandemier og andre beredskapssituasjoner ved katastrofer og større ulykker.
- Kan identifisere, analysere og vurdere risiko for komplikasjoner, forebygge og iverksette nødvendige tiltak under utøvelse av anestesi
Faglig ledelse og samhandling
- kan bruke relevante metoder til å lede og organisere eget arbeid
- kan bruke pedagogiske prinsipper og metoder til å veilede og undervise studenter og kollegaer.
Vitenskapsteori, forskningsmetode og kunnskapsbasert praksis
- kan analysere og forholde seg kritisk til teori og ulike informasjonskilder, og anvende disse til å strukturere og formulere faglige resonnementer innen anestesisykepleie
Generell kompetanse
Anestesisykepleie som fag og profesjon
- kan analysere kliniske problemstillinger i lys av profesjonens etiske retningslinjer
- kan analysere og kritisk vurdere nasjonale og internasjonale retningslinjers betydning for faget, og sette det inn i en kontekst for anestesisykepleierens rolle i helsetjenesten
- kan analysere betydningen av økonomiske og organisatoriske rammer for å sikre forsvarlig pasientbehandling
- kan kommunisere og fremme anestesisykepleierens rolle og funksjon i profesjonelle sammenhenger og i samfunnet for øvrig
- kan analysere og kritisk vurdere samspillet mellom fagets historiske tradisjoner, samfunnets behov og helsetjenestens utvikling.
Digital kompetanse og medisinsk utstyr
- kan bidra til nytenkning og selvstendig vurdere behov for og anvendelse av medisinsk utstyr og digital teknologi til den enkelte pasient, samt forstå og forholde seg kritisk til muligheter og begrensninger
Undervisnings- og eksamensspråk
Det blir i hovedsak undervist på norsk. Samisk språk kan benyttes der alle forstår samisk. Andre skandinaviske språk og engelsk kan benyttes.
Eksamensspråket er norsk. Studenter kan søke om å få oppgavesett og/eller besvare eksamen på et annet språk enn det som er fastsatt i emnebeskrivelsen jfr. Forskrift om eksamener § 20