Skriv ut | Lukk vindu |
Vår 2025
SYD-2680 Praksisforberedelse 3 - 3 stp
Ansvarlig enhet
Emnetype
Studiepoengreduksjon
Innhold
Obligatorisk forkunnskapskrav
Hva lærer du
Ferdigheter:
Kandidaten:
- Kan i øvingssituasjoner vise samhandlingskompetanse i tverrprofesjonelle team som sikrer pasienten i et koordinert, helhetlig og sammenhengende behandlingsforløp på tvers av virksomheter og nivåer.
- Kan i øvingssituasjoner anvende relevante kunnskaper, kartleggingsverktøy og medisinskteknisk utstyr som sikrer kvalitet i sykepleie til mennesker med komplekse og sammensatte lidelser.
- Kan observere, vurdere, iverksette og dokumentere relevante sykepleiefaglige tiltak i ulike øvingssituasjoner relatert til mennesker med komplekse og sammensatte lidelser.
- Kan i øvingssituasjoner vise profesjonell relasjonskompetanse i komplekse situasjoner med mennesker i krise.
- Kan i øvingssituasjoner utøve livreddende førstehjelp, lede skadestedsarbeid og samhandle i akuttmedisinske situasjoner.
Generell kompetanse:
Kandidaten:
- Kan utøve relevant sykepleie i øvingssituasjoner relatert til mennesker med komplekse og sammensatte lidelser.
- Kan i øvingssituasjoner utøve sykepleiefaglig ledelse i tverrprofesjonelt samarbeid om pasientsikkerhet og kvalitet i pasientforløp i behandlingskjeden.
Undervisnings- og eksamensspråk
Det blir i hovedsak undervist på norsk. Samisk språk kan benyttes der alle forstår samisk. Andre skandinaviske språk og engelsk kan benyttes.
Eksamensspråket er norsk. Studenter kan søke om å få oppgavesett og/eller besvare eksamen på et annet språk enn det som er fastsatt i emnebeskrivelsen jf. forskrift om studier og eksamener ved UiT - Norges arktiske universitet § 20.
Undervisning
I emnet vil det kunne bli anvendt selvstudium, forelesning, gruppearbeid med eller uten veiledning, simulering, casebasert læring, e-læringsressurser eller seminar. All undervisning i emnet er obligatorisk.
Simulering:
I simuleringssituasjoner innøver studentene ferdigheter i ulike praksisnære scenarier ved hjelp av rollespill og/eller bruk av simuleringsdukker. Gruppene kan bestå av studenter fra egen utdanning og hvis mulig, tverrprofesjonelt sammensatte studentgrupper.